هایپر فرش پلاس

شرکت فرش نارون با برند فرش پلاس در شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین مفتخر است که با بیش از نیم قرن اعتبار و با کادر مدیریتی مجرب در زمینه تولید ، فروش و صادرات فرش ماشینی و دستباف بوده ،که با خلاقیت نیروی متخصص و جوان خود در عرصه تولید انواع فرش فعالیت کند.

هایپر فرش پلاس

شرکت فرش نارون با برند فرش پلاس در شبکه های اجتماعی و فضای آنلاین مفتخر است که با بیش از نیم قرن اعتبار و با کادر مدیریتی مجرب در زمینه تولید ، فروش و صادرات فرش ماشینی و دستباف بوده ،که با خلاقیت نیروی متخصص و جوان خود در عرصه تولید انواع فرش فعالیت کند.

معرفی دکوراسیون به سبک آرت دکو

سبک آرت دکو در اروپا و آمریکا مرسوم بود، به ویژه در دوران طلایی دهه 1920 و 1930. در مقایسه با جنبش مینیمالیستی امروزه، جنبش آرت نوو یا دکو که از طبیعت الهام گرفته شده است یک تضاد فاحش در نظر گرفته می شود. این حرکت فقط به معماری و فضای داخلی محدود نشد. ویژگی برجسته این سبک این بود که عصر صنعتی ماشین‌ها و مدرنیسم را به تصویر می‌کشید، اما در عین حال به عنوان یک رویکرد ظریف و کاربردی در طراحی تلقی می‌شد. هنر دکو برای 40 سال ، از دهه 20 تا اواسط دهه 50 دوام آورد.

جهان پس از آن، ظاهر مستقیم و منظم تر طراحی مدرن ، اسکاندیناوی، اواسط قرن را ترجیح داد. جای تعجب نیست که هنر دکو این روزها شاهد احیای تغییرات کوچک در طراحی داخلی نیست. شما می توانید رگه هایی از هنر دکو را در کارهای طراحی پیشرو در مبلمان قدیمی و تولیدات همانند آنها را مشاهده کنید. آرت دکو شامل نقوش، مواد لوکس و پر سر و صدا و عناصر خاصی است که جلب توجه می کنند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی آرت دکو چیست

طراحی داخلی آرت دکو چیست؟

اصطلاح  آرت دکو از فرانسه سرچشمه می گیرد. ترجمه تحت اللفظی آن از فرانسوی به معنای هنر تزئینی است. به طور طبیعی، بیشتر مردم وقتی صحبت از سبک طراحی می شود به طراحی داخلی فکر می کنند، اما هنر دکو دامنه وسیعی دارد. همچنین به معماری، نقاشی و حتی طراحی مد اشاره دارد. هنر دکو ممکن است با چشم غیر حرفه ای آشفته به نظر برسد. اما در واقع قوانین ظریفی دارد که طراحی را دیکته می کند. این ترکیبی بسیار کنجکاو از عناصر سنتی و مدرن است. شکوه، زرق و برق، و دکوراسیون غنی چیزی است که هنر دکو را تعریف می کند. اگر دقت کنید، می بینید که خانه های آرت دکو شبیه خانه ها و آپارتمان های ثروتمندان و افراد مشهور در هالیوود از اوایل دهه 20 است.

تاریخچه و خاستگاه طراحی داخلی آرت دکو

تاریخچه و خاستگاه طراحی داخلی آرت دکو

هنر دکو، مخفف Arts Décoratifs، با رنگ‌های غنی، هندسه جسورانه و جزئیات مشخص می‌شود. این سبک پس از رسیدن به اوج محبوبیت خود در دهه‌های 1920، 30 و 40، همچنان با طرح‌های متقارن در شکل‌های باشکوه، زرق و برق، تجمل و نظم را به ارمغان می‌آورد. پس از جنگ جهانی اول، مردم اروپا و آمریکا خسته شده بودند. ساختمان‌های غیرقابل توصیف و خانه‌های شهری مکرر آنها را به یاد زندگی بی‌رحمانه روزمره می‌انداخت. جنبش هنر دکو به عنوان محصولی از عشق، زیبایی، مجلل و میل انسان به زندگی در تجمل وارد صحنه طراحی شد.

به راحتی می توان این جنبش را در سراسر جهان تا جنگ جهانی دوم دنبال کرد. مردم اولین منظره هنر دکو را در نمایشگاه فرانسه در پاریس مشاهده کردند. شورش گسترده‌ای علیه طرح‌های مزین سنتی که غالب‌تر و نمایش‌پذیرتر بودند، رخ داد. هنر دکو ابتدا در مد شکل گرفت که بر طراحی مبلمان تأثیر گذاشت و منجر به جنبش معماری قابل توجهی شد. جنبش های اجتماعی و معماری دست به دست هم دادند و هنر دکو را به موفقیت قابل توجهی تبدیل کردند. هنر دکو، در اجتماعات سطح بالا، مانند Waldorf Astoria در شهر نیویورک، هنر دکو بخشی از طراحی داخلی و برنامه ریزی فضا شد. این موضوع باعث جذب روشنفکران و هنرمندان شد. آنها نمی توانستند از هیاهوی این روند دست بردارند. هنر دکو: جنبش هنر دکو و ظهور آسمان‌خراش‌هایی مانند ساختمان کرایسلر باعث رشد تجارت شد و ساختارهای تزئینی را تشکیل داد. از این رو، شعار هنر دکو به عنوان "استاد آسمان" شناخته شد. نقطه اصلی هنر دکو استفاده از گذشته برای هموار کردن مسیر آینده از نظر زیبایی شناسی، عملکرد و فرهنگ عمومی بود. این امر به آسمان‌خراش‌هایی که شیک‌تر به نظر می‌رسند اما با عناصر آرت دکو تزئین شده‌اند، تبدیل شده است. به بسیاری از برج ها تاجی داده شد که هدفی جز بلندتر و زیباتر ساختن ساختمان نداشت.

ویژگی های دکوراسیون داخلی آرت دکو

ویژگی های دکوراسیون داخلی آرت دکو

فرم های هندسی و زاویه ای، مواد عجیب و غریب و دکوراسیون خطی از ویژگی های طراحی آرت دکو هستند. و طراحی قوی و جسورانه آرت دکو در هیچ جا مشهود نیست.

مواد خاصی که در طراحی داخلی آرت دکو برجسته هستند:

  • استفاده از عاج، شاخ کرگدن، سر گوزن
  • استفاده از چوب های نادر مانندچوب ماهون، سکویا، بلوط
  • استفاده از چرم و پوست خزندگان از قبیل مار ، تمساح و کوسه
  • فلزات مختلف از جمله آلومینیوم، برنج، فولاد و نقره
  • سنگ های طبیعی از قبیل مرمر، اونیکس، گرانیت، تراورتن
  • سرامیک و کاغذ دیواری های لوکس با طرح های هندسی تکرار شونده
  • دیوارهای گچی و گچبری در سقف
  • شیشه های مات و رنگی و آینه

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

نقوش رایج طراحی داخلی آرت دکو 

نقوش رایج طراحی داخلی آرت دکو 

نقوش از هنر دکو جسورانه، روان و متقارن هستند. آنها همبستگی را از طریق الگوهای هندسی محکم به نمایش می گذارند. این نقوش شامل نسخه‌های تلطیف‌شده از فن‌ها، گل‌ها، الگوهای انتزاعی مانند ورشو و خطوط ناهموار هستند. هنر دکو به پیشرفت صنعتی و تکنولوژیکی که عمدتاً اروپا و آمریکا را از طریق چنین رسانه‌ها یا طرح‌هایی متحول کرد، ادای احترام کرد. برش مستقیم، خطوط هندسی و زاویه ای نماد جسارت و اعتماد به نفس است. ساده ترین راه برای شناسایی مبلمان آرت دکو این است که به دنبال نقوشی مانند الگوهای ورشو، فرم های پلکانی، منحنی های گسترده، الگوهای زیگزاگ، اشکال مثلثی و طرح های حیوانی باشید.

عناصر سبک طراحی داخلی آرت دکو

عناصر سبک طراحی داخلی آرت دکو

اگر شما فردی هستید که دوست دارید عظمت و شکوه را در خانه به نمایش بگذارید، هنر دکو گزینه ای عالی برای شما خواهد بود. احساس بزرگ و براق آن می تواند به راحتی بر هر سبک دیگری تسلط یابد. همچنین تحسین آرت دکو با سبک های مختلف طراحی را آسان تر می کند. برای مثال، اگر چند آینه و قاب شیشه‌ای منحنی را در اتاقی با نجاری‌های قومی و سنتی بگنجانید، آرت دکو شخصیتی به صحنه اضافه می‌کند. دیدگاه بصری کلی می تواند منحصر به فرد و هیجان انگیز باشد. می توانید عناصر ذکر شده زیر را دنبال کرده و آنها را در طراحی خود بگنجانید:

1- رنگ دکوراسیون آرت دکو: رنگ های استفاده شده از نظر بصری جذاب و بسیار پررنگ هستند. آنها اغلب با رنگ های متالیک مانند کروم، نقره ای، طلایی و حتی فولاد ضد زنگ معمولی تکمیل می شوند. در دوره هنر دکو، پرکاربردترین رنگ‌ها از زرد روشن، سبز، قرمز، آبی و صورتی تا مشکی خالص در برخی مواقع متغیر بودند.

برخی از سایه های ملایم تر نیز دارای رنگ هایی مانند کرم و بژ هستند. باید توجه داشته باشید که اگر رنگ‌های خنثی را با چوب جلا داده شده و مبلمان را با یک لایه لاک مخلوط کنید، شاید بتوانید یک اتاق خواب آرت دکو برای خود داشته باشید.

مبلمان دکوراسیون آرت دکو

2- مبلمان دکوراسیون آرت دکو: مانند همه چیز در طراحی داخلی آرت دکو، مبلمان دهه 1920 به شدت منحصر به فرد بود. قطعات در مقیاس بزرگ بودند، بنابراین از دیدن تخته های جانبی با ابهت آبنوس و قطعاتی که واقعاً فضای زمین را اشغال می کنند، تعجب نکنید.

مبلمان منحنی با خطوط صاف نیز رایج است. صندلی‌های راحتی مخملی صورتی در طرح‌های اسکالوپ در کنار ایده‌های طراحی داخلی آرت دکو شما جذاب به نظر می‌رسند. مبلمان چوبی با طراحی آرت دکوی چوبی منبت کاری شده، طراحی‌های هندسی و متقارن کلاسیک و الگوهای کلیدی یونانی نیز از ویژگی‌های ضروری آرت دکو هستند.

3- پارچه ها دکوراسیون آرت دکو: جدا از پوست کوسه و تمساح، طراحی آرت دکو میل زیادی به بافت هایی مانند مخمل و چرم وجود دارد. شما می توانید به طور متناوب رنگ های ثابت یا منسوجاتی را انتخاب کنید که جوهره ای از هندسه در آنها وجود دارد. اگر بتوانید مبلمان را با رنگ های تند و یکدست بپوشانید، می توانید با موفقیت هنر دکو را در خانه خود بازسازی کنید.

دکوراسیون آرت دکو

4- کفپوش دکوراسیون آرت دکو: نقش های شاه ماهی و پارکت روی زمین در هنر دکو آوانگارد محسوب می شوند. اگر از قبل چنین کفپوش هایی دارید که این روزها کاملاً استاندارد است، منبت های ساده از طلا یا برنج می توانند این کار را انجام دهند. نقوش همچنین در طرح های کفپوش با طرح های تخته شطرنج سیاه و سفید یا با توهمات نوری مختلف تکرار می شوند. این الگوها با فرش هایی که طرح های هندسی را به نمایش می گذارند، این کف ها را بیشتر تقویت می کنند.

5- نورپردازی دکوراسیون آرت دکو: وسایل روشنایی در طراحی آرت دکو ضروری هستند. که در گذشته عمدتاً با نقوش هندسی و متقارن آراسته می شدند. چراغ ها اغلب از شیشه و کروم (گاهی اوقات حکاکی یا میناکاری شده) ساخته می شدند. شیشه های رنگی به سبک تیفانی و شیشه های سفید نیز بسیار رایج بودند. پیدا کردن وسایلی که مربوط به آن دوره هستند کار آسانی نیست، با این حال، تعداد زیادی نسخه با کیفیت بالا برای فروش در بازار وجود دارد. با گنجاندن عناصر اصلی آرت دکو شما می توانید به ظاهر ساده و مدرن دوران طراحی آرت دکو برسید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

روش ایجاد سبک طراحی آرت دکو در خانه

7 روش ایجاد سبک طراحی آرت دکو در خانه

ما فهرستی از روش های مختلف را برای تبدیل موفقیت آمیز خانه مدرن شما به یک بهشت تزئینات هنری را گردآوری کرده ایم.

1- بر روی اشکال کارآمد تمرکز کنید

ابتدا باید هر شکل را در فضای خود برجسته و ساده کنید تا دکوراسیون خانه را تحسین کنید. ساده است که دیدگاه بصری خود را به اشکال ساده تقسیم کنید و سپس همه را تسهیل کنید. می‌توانید از مقداری گچ  برای قالب‌گیری شکل‌ها برای مطابقت با تم هنر دکو استفاده کنید. اشکال ساده را می توان با منبت های طلایی یا کرومی تزئین کرد.

2- جلوه های هنر دکو را بیشتر کنید

هنر دکو مملو از هنرهای پر زرق و برق است، از نقاشی های پر انژی و شلوغ گرفته تا مجسمه های بزرگ از زندگی انسان. اگر قصد دارید فضای خود را زیباتر کنید، باید در نظر داشته باشید که یک اثر هنری با فرمت آرت دکو مانند یک میز قهوه خوری پیچیده را به نمایش بگذارید.

اشکال هندسی بگنجانید

3- اشکال هندسی بگنجانید

اگر به فضایی نیاز دارید که شبیه یک شاهکار هنری دکو به نظر برسد، اشکال هندسی ضروری هستند. شکل ها می توانند در نقوش یا حتی الگوهایی مانند کف ورشو یا شاه ماهی باشند. همچنین می توانید مرزهای خاصی را با الگوهای هندسی برجسته کنید.

4- نورپردازی به سبک گلم در دکوراسیون آرت دکو

یک مورد وجود دارد که از زمان فراتر می رود، کمی درخشش می بخشد و به همان اندازه که کاربردی است زیبا نیز است. ما البته در مورد آینه صحبت می کنیم. قرار دادن استراتژیک یک آینه هندسی، انعکاس نور یک لوستر را کامل ایجاد می کند، و انعکاس نور تنها چیزی است که برای درخشش یک فضای مجلل نیاز دارید. و همچنین نورپردازی مصنوعی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های طراحی در دکوراسیون سبک گلم محسوب می شود.

عناصر براق را انتخاب کنید

5- عناصر براق را انتخاب کنید

همیشه به دنبال عناصر براق مانند فولاد ضد زنگ، کروم و سایر مواد براق باشید. خاصیت براق و براق بودن آن ها به کل زیبایی دکوراسیون آرت دکو می افزاید.

6- زرق و برق بیش از حد را اضافه کنید

یک آینه، به خصوص طراحی قاب آینه، می تواند به هر فضایی جلوه ظریفی از هنر دکو بدهد. به سراغ یک آینه بزرگ با حاشیه حکاکی هندسی طلایی بروید. آینه می تواند در بزرگتر به نظر رسیدن یک اتاق کاربردی باشد اما در عین حال مکمل دکوراسیون شما باشد.

قطعات آرت دکو را با دیگر عتیقه جات ترکیب کنید

7- قطعات آرت دکو را با دیگر عتیقه جات ترکیب کنید

اگر احساس می کنید کاری که انجام داده اید کافی نیست، می توانید لایه هایی از زرق و برق را بیشتر کنید تا صحنه شما درخشنده باشد و جلب توجه کند. این کار را با اضافه کردن خاتم کاری یا شاید خرید یک لامپ با پایه کرومی انجام دهید. استفاده از پارچه های مخمل نیز به شما کمک می کند فضا را جذاب کنید. 

مطالب مرتبط: 

معرفی دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی

طراحی داخلی اسکاندیناویایی از شلوغی های غیر ضروری برای تمرکز بر فرم، عملکرد و زیبایی ساده در دکوراسیون خانه جلوگیری می کند. طرح های ساده و تمیز در فضای خانه و مبلمان محبوب بر اساس طراحی اسکاندیناوی است. هدف سبک طراحی اسکاندیناوی ارائه راهی برای زندگی پایدارتر و هماهنگ‌تر با یکدیگر است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه طراحی داخلی اسکاندیناوی

تاریخچه طراحی داخلی اسکاندیناوی

جنبش طراحی اسکاندیناوی به شکل فعلی خود در اوایل قرن بیستم ظهور کرد و از دهه 1930 به بعد در کشورهای شمال اروپا، نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند شکوفا شد. این عنوان برگرفته از Selskabet دانمارکی برای Dekorativ Kunst، که مجله Skønvirke (به معنای واقعی کلمه "کار برازنده") خود را در سال 1914 راه اندازی کرد، نام یک سبک جدید دانمارکی از هنرها و صنایع دستی برای رقابت با روندهای معاصر مانند Art Nouveau شد. که اغلب برای نخبگان اجتماعی محفوظ است . در حالی که Skønvirke صنایع دستی محلی و طراحی قابل دسترس و دموکراتیک را ترویج می کرد.
از دهه 1930، طراحانی مانند آلوار آلتو (فنلاند)، آرنه یاکوبسن (دانمارک)، یوزف فرانک (سوئد) و مایجا ایزولا (فنلاند) شروع به تولید آثار خود کردند و "عصر طلایی طراحی اسکاندیناوی" را ایجاد کردند. کار آنها از مفاهیم سازنده گرایی، کارکردگرایی و در برخی موارد سوررئالیسم الهام گرفته شده است. در دهه 1950، زمانی که جایزه Lunning به طراحان برجسته اسکاندیناویایی بین سال‌های 1951 و 1970 اعطا شد، سبک اسکاندیناوی به شهرت بین‌المللی و سطح محبوبیت درخشان خود رسید.

طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست

طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست؟

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تعادل بین راحتی و مینیمالیسم مشخصه طراحی اسکاندیناوی را به تصویر می کشد. به عنوان یکی از سبک های طراحی داخلی که در قرن بیستم طراحی داخلی مدرن را شکل داد و با آن رشد کرد، برخی از ویژگی های آن شبیه مدرنیسم است. به عنوان مثال، خطوط تمیز، دکوراسیون مینیمال و اهمیت آثار هنری از جمله این موارد است.

در طراحی داخلی اسکاندیناوی مبلمان و نورپردازی ساده و کاربردی به سبک نوردیک در هر فضا به راحتی ترکیب می شود و اغلب با نیازهای مختلف سازگار می شوند. طراحی خانه اسکاندیناوی همچنین شامل استفاده از موادی مانند چوب ، منسوجات طبیعی است. پالت رنگی خنثی که به رنگ‌های روشن‌تر علاقه دارد، پنجره‌های بزرگی که اتاق‌ها را پر از نور طبیعی می‌کند، و موارد تزئینی با دقت انتخاب شده مانند آثار هنری یا اشیاء با الگوهای نوردیک نیز بخشی از اصول طراحی داخلی اسکاندیناوی هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

عناصر طراحی اسکاندیناوی

عناصر طراحی اسکاندیناوی 

عناصر اصلی طراحی اسکاندیناوی کارایی، سادگی و مهارت است. اکثر طرح‌های سبک نوردیک نیز از مواد طبیعی، به ویژه چوب‌های کم رنگ مانند خاکستر و راش، پارچه‌های پشمی و کتان، چرم و شیشه استفاده می‌کنند. در حالی که برخی از اقلام دارای الگوهای سنتی یا جلوه های رنگی روشن‌تر هستند، اکثر طرح‌های سبک اسکاندیناوی ظاهری کم‌رنگ و مینیمال دارند.

ویژگی ها و عناصر اصلی طراحی و معماری اسکاندیناوی 

  • زیبایی شناسی مینیمالیستی
  • طراحی کم بیان که عملکرد را دنبال می کند
  • رنگ های روشن و خنثی
  • رنگ‌های خنثی و تیره که یاد مناظر نوردیک است
  • فضاهای مطبوع پر از نور
  • مبلمان چوبی و جلوه های چوبی
  • چراغ های آویز تزیینی
  • طرح های چند منظوره و انعطاف پذیر
  • مبل های مخملی و پارچه های لمسی ژاکارد
  • گیاهان معلق و فضای سرسبز
  • منسوجات طبیعی
  • جلوه های فولادی، برنجی یا مسی
  • آثار هنری به عنوان نقاط کانونی در فضای اسکاندیناوی

رنگ های سبک اسکاندیناوی

رنگ های سبک اسکاندیناوی 

در حالی که فضای داخلی به سبک اسکاندیناوی متفاوت است و ممکن است شامل تأثیرات مختلفی مانند صنعتی یا بوهو باشد، معمولاً دارای یک پالت رنگ نوردیک مشابه هستند. طراحی های داخلی و مبلمان اسکاندیناویایی دارای رنگ های سفید، مایل به سفید و خاکستری همراه با رنگ های آبی و سبز مات است. جلوه های تیره‌تر نیز می‌توانند تضاد رنگی جسورانه ایجاد کنند. رنگ‌های دیگر عبارتند از رنگ‌های بژ و کرم و همچنین رنگ‌های قهوه‌ای کم‌رنگ، زیرا این فضاهای داخلی معمولاً دارای کفپوش‌های چوبی و مبلمان چوبی فراوانی هستند.

سبک نوردیک

چرا طراحی اسکاندیناوی اینقدر محبوب است؟

طراحی اسکاندیناوی خطوط تمیز و زیبایی شناسی مینیمالیستی را با صنایع دستی سنتی و عناصر چند منظوره ترکیب می کند. این یک سبک همه کاره است که فضای زیادی برای ابراز وجود دارد اما به ایجاد فضای داخلی روشن و مطبوع کمک می کند. زیبا و ساده، سبک نوردیک همچنین مناسب فضاهای زندگی مدرنی است که به محصولات کاربردی و سازگاری نیاز دارند که در طول زمان مقاومت بالایی دارند.

به لطف ظرافت ساده طراحی اسکاندیناوی، ایجاد فضایی شیک و مدرن آسان است. چند آیتم خوب انتخاب شده در کنار مبلمان و نورپردازی با کیفیت می تواند تفاوت را ایجاد کند. به علاوه، عناصر طراحی داخلی اسکاندیناوی طیف وسیعی از سبک ها را تکمیل می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

مبلمان سبک اسکاندیناوی

مبلمان سبک اسکاندیناوی

مبلمان سبک اسکاندیناوی مینیمالیست و کاربردی است. طراحان اغلب فقط از چوب برای ساخت صندلی، میز و سایر وسایل مبلمان با سبک نوردیک استفاده می کنند. مواد طبیعی مانند چرم، کتان و منسوجات کوادرات مکمل سطوح چوبی هستند. عملکرد نقش مهمی در تمام طراحی مبلمان اسکاندیناوی ایفا می کند. به انبارهای مخفی هوشمندانه، قفسه بندی مدولار یا طرح های انعطاف پذیر فکر کنید.

سبک اسکاندیناوی فقط به سادگی و عملکرد نیست. برخی از نمادین ترین طرح های جهان به دوران طلایی طراحی اسکاندیناوی برمی گردد. صندلی‌های تخم مرغی، پوسته و پانتون مفهوم مبلمان را دوباره تعریف کردند و بر نسل‌های طراحان مبلمان تأثیر گذاشتند. این صندلی‌ها با طراحی خلاقانه به قطعات تزئینی تبدیل شدند که به راحتی نقاط کانونی را در فضای داخلی ایجاد می‌کردند. این طرح‌های نمادین در حالی که دهه‌ها پیش طراحی شده‌اند، امروز مانند دهه‌های 1930 تا 1960 بسیار زیبا و نوآورانه به نظر می‌رسند. طراحان معاصر این میراث را امروز با طرح‌های مبلمان برنده جوایز ادامه می‌دهند که به زیبایی ساده و تخیلی خلاقیت‌های قبلی به نظر می‌رسند.

اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی

اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی

یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی معمولا دارای کفپوش چوبی به رنگ طبیعی کم رنگ و دیوارهای سفید است. پنجره های بزرگی که فضای داخلی را با نور طبیعی پر می کند و استفاده حداقلی از طرح های ساده به ایجاد فضایی روشن و مطبوع کمک می کند. جلوه های تیره‌تر، نورپردازی و مبلمان طراحی‌شده نیز در اتاق‌های نشیمن الهام گرفته از نوردیک وجود دارد.

چگونه یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی ایجاد کنید؟

ایجاد یک اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی در واقع ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اتاق نشیمن همچنین راهی عالی برای شروع تغییر یک خانه با طراحی نوردیک (اسکاندیناوی) است، زیرا قلب خانه است. در اینجا چند ایده و گام مفید برای شروع شما آورده شده است:

  1. اتاق را از هرگونه به هم ریختگی یا وسایل غیر ضروری پاک کنید.
  2. در صورت امکان، دیوارها را سفید یا رنگ خنثی روشن کنید.
  3. به همین ترتیب، در صورت امکان، کفپوش چوبی را نصب کنید
  4. یک فرش مخملی و بافت دار برای احساس شادابی اضافه کنید.
  5. مبلمان موجود خود را با منسوجات طبیعی تزیین کنید.
  6. برای روشن‌تر کردن فضا، یک چراغ آویز انتخاب کنید.
  7. چند مورد چوبی ساده را برای تزئین قفسه انتخاب کنید.
  8. چند گلدان گیاهی را در گوشه های خانه اضافه کنید.
  9. الگوهای شلوغ را حذف کنید، اما از استفاده از یک اثر هنری جسورانه روی دیوار نترسید.
  10. از جلوه های آبی مات استفاده کنید که با رنگ‌های روشن‌تر تضاد دارند.

طراحی آشپزخانه اسکاندیناوی

طراحی آشپزخانه اسکاندیناوی

آشپزخانه اسکاندیناویایی مظهر سادگی و عملکرد است. مانند هر طراحی نوردیک، آشپزخانه های تکمیل شده در این سبک دارای رنگ های روشن، سطوح چوبی، خطوط تمیز و ویژگی های کاربردی هستند. چهارپایه‌های فلزی شیک، کابینت‌های تیره و طرح‌های کاشی نیز می‌توانند یک نقطه کانونی ایجاد کنند، همراه با برخی وسایل آشپزخانه و لوازم جانبی که به خوبی انتخاب شده‌اند.

اگر می خواهید آشپزخانه ای به سبک نوردیک ایجاد کنید، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید. به لطف تطبیق پذیری طراحی اسکاندیناوی، شما به راحتی می توانید ظاهری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با ترجیحات و دکوراسیون منزل شما مطابقت دارد.

  1. رنگ های خنثی سفید یا روشن روی دیوارها.
  2. رنگ های روشن کابینت برای ظاهری روشن تر.
  3. کابینت های تیره تر برای ایجاد کنتراست جسورانه.
  4. کفپوش چوبی می توانید از لمینت یا وینیل با کیفیت بالا و بافت چوبی استفاده کنید.
  5. نورپردازی آویز با طراحی نوردیک.
  6. راه حل های هوشمندانه در انتخاب ابزار آشپزخانه.
  7. اکسسوری های خلاقانه که هم زیبا هستند و هم کاربردی.
  8. هنر دیوار یا دکور دیوار.
  9. یک ساعت دیواری مینیمالیستی.
  10. یک میز ناهار خوری چوبی جادار با صندلی های غذاخوری راحت.

طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی

طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی

به نظر می رسد مفهوم hygge به طور خاص برای اتاق خواب طراحی شده است. به طور طبیعی، طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی دارای طیف وسیعی از عناصر است که نهایت راحتی را فراهم می کند. منسوجات طبیعی، پتو یا لحاف گرم، کفپوش های چوبی و یک فرش مخملی می توانند به راحتی اتاق خواب را به بهشتی زیبا تبدیل کنند. لهجه های تزئینی، هنر دیوار، گیاهان و نور طبیعی اتاق خواب سبک نوردیک را کامل می کند.

سبک هیگ

سبک هیگ یا واژه هیگ (hygge ) به معنای لذت بردن از لحظات آسایش و آرامش است. هیگ راز شادی دانمارکی هاست که رتبه اول را در گزارش جهانی شادی گرفتند.

ایجاد پناهگاهی از آرامش و راحتی در اتاق خواب شما آسان است اما اگر از نکات اولیه طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی پیروی کنید.

  1. تخت خود را با یک لحاف کرکی، بالش های مخمل و منسوجات طبیعی متحول کنید.
  2. یک عایق پشمی با کیفیت با طرح یا بدون طرح بخرید.
  3. یک پاتختی ساده برای یک چراغ مینیمالیستی انتخاب کنید.
  4. نصب کفپوش چوبی
  5. یک فرش مخملی اضافه کنید 
  6. اقلام و مواد را با رنگ های روشن و خنثی انتخاب کنید.
  7. یک کمد با طرح مینیمالیستی اسکاندیناوی تهیه کنید.
  8. یک اثر هنری آرامش بخش برای تزئین دیوار انتخاب کنید.
  9. یک یا دو گیاه اضافه کنید تا کمی طبیعت را به محل خود بیاورید.
  10. همه چیز را ساده و واضح نگه دارید، و برخی از جلوه های تزئینی را اضافه کنید.

طراحی حمام به سبک اسکاندیناوی

طراحی حمام به سبک اسکاندیناوی

مانند اتاق خواب ها و آشپزخانه های سبک نوردیک، طراحی حمام اسکاندیناوی بر سادگی و عملکرد تمرکز دارد. دیوارهای سفید و/یا کاشی های سفید در کنار کابینت های چوبی یا مبلمان سبک با جلوه های چوبی ظاهر می شوند. گلدان های گیاهی، سیستم های قفسه بندی باز، و دیوارکوب های مینیمالیستی نیز معمولاً در حمام های اسکاندیناوی یافت می شوند.

برای تبدیل حمام خود به فضایی به سبک اسکاندیناوی، تنها باید از چند عنصر کلاسیک طراحی نوردیک استفاده کنید.

  1. دیوارها و کابینت های سفید.
  2. کاشی روی دیوار یا کف کاشی.
  3. جلوه های چوبی روی کابینت.
  4. قفسه باز که دسترسی آسان به اقلام ضروری را فراهم می کند.
  5. گیاهان.
  6. حوله های مخملی.
  7. نورپردازی مینیمالیستی 
  8. مبلمان، شیرآلات و سایر موارد با خطوط تمیز طراحی شده است.
  9. یک شمع معطر که حس اسکاندیناوی را به حمام شما می آورد.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

جمع بندی 

طراحی اسکاندیناوی تقریباً برای یک قرن، بسیار قبل از عصر طلایی طراحی نوردیک در دهه 1950، معماران و طراحان داخلی را تحت تأثیر قرار داده است. ترکیبی از زیبایی شناسی مینیمالیستی با عملکرد و راحتی، این سبک هنوز هم یکی از محبوب ترین ها است. مبلمان و نورپردازی اسکاندیناویایی همه کاره و جاودانه راهی آسان برای ایجاد یک فضای نشیمن زیبا و دنج ارائه می دهد.

فضای داخلی اسکاندیناوی که مظهر سادگی و راحتی است، مفهوم hygge را در تمام شکوه آن مجسم می کند. سطوح شیک، منسوجات گرم، الگوهای ساده، مواد طبیعی و فضاهای با پلن باز و مطبوع، همگی به افزایش احساس راحتی کمک می کنند. در عین حال، فضاهای زندگی به سبک نوردیک به سادگی زیبا به نظر می رسند. خانه های شیک و دنج با طراحی اسکاندیناویایی نیز جاودانه هستند و به محیطی عالی برای زندگی خوب و آسایش تبدیل می شوند.

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره فرش کلیایی یا سنقر

فرش کلیایی عمدتاً در روستاهای منطقهٔ فعله‌گری (به کردی: فه‌یله‌کوڕی) بافته می‌شود. همچنین در روستاهای کیوه‌نان و ورمزیار نیز فرش‌های ممتازی بافته می‌شوند .فرش های کلیایی توسط اقلیت کرد بافته می شود. حدود پنج میلیون کرد در ایران زندگی می کنند که بیشتر آنها در غرب کشور هستند. مهارت آنها در بافتن فرش بسیار ارزشمند است. فرش کلیایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اینها فرش های محکمی هستند که برای استفاده روزمره ایده آل هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

فرش های کردی تقریباً همیشه دارای بافت محکم با پرز بلند هستند. بنابراین، این فرش ها به خوبی در برابر کثیفی محافظت می شوند که دوام آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. در حالی که فرش‌های کلیایی به طور کامل از پشم ساخته می‌شد، امروزه از پنبه برای تار استفاده می‌شود. فرش‌های کردی مانند کلیایی معمولاً با نقوش هندسی تزئین می‌شوند. از نظر رنگ، آنها نسبتا محتاطانه هستند و برای طیف وسیعی از سبک های داخلی مناسب هستند. از آنجایی که فرش‌های بسیار بادوام هستند، برای اتاق‌هایی که اغلب رفت‌وآمد دارند و باید در برابر ترافیک بالاتر از حد متوسط مقاومت کنند، ایده‌آل هستند. فرش‌های کلیایی معمولاً بلند هستند (بیش از سه متر)، به این معنی که اغلب در راهروهای طولانی یا اتاق‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

شهر سنقر

شهر سنقر

شهرستان سنقر یا شهرستان سنقر و کلیایی یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه در غرب ایران است. اگر شهرهای همدان و کرمانشاه و سنندج را به عنوان رئوس یک مثلث در نظر بگیریم شهرستان سنقر با مساحتی حدود ۲۲۴۲ کیلومتر مربع تقریباً در مرکز مثلث در شمال شرق استان کرمانشاه واقع شده‌است. شهرستان سنقر از شمال به شهرستان قروه، از جنوب به شهرستان صحنه، از شرق به شهرستان اسدآباد و از غرب به شهرستان کامیاران محدود می‌شود.

بلندترین کوه شهرستان، کوه دالاخانی (در زبان کُردی به معنی آشیانه عقاب‌ها) با ارتفاع آن ۳٬۳۵۰ متر است که در جنوب شهر سنقر قرار گرفته‌است. این کوه به همراه مادیان‌کوه (به کردی: مایان کۊیه) در شمال و کوه‌های ژن و پیا (زن و مرد) و کمرزرد در غرب احاطه کرده‌است. پست‌ترین نقطه این منطقه نیز به ارتفاع ۱٬۵۰۰ متر در محل خروجی گامیشان در جنوب روستای شاه‌گدار است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخ سنقر

ساکنان محلی بر این باور هستند که این منطقه از شکارگاه‌های پادشاهان ساسانی بوده‌است و ممکن است این امر به نامگذاری شهرستان مرتبط باشد. در دوره صفویه اسدآباد جزء منطقه سنقر و کلیایی شمرده می‌شده‌است. در زمان شاه عباس صفوی، حاکم سنقر نیروهای عثمانی را از مرز بیرون راند. در دوره افشاریه و زندیه سران ایل کلیایی که خود را از اقاب صفی خان از خان‌های دوره صفوی می‌دانند به حکومت سنقر منصوب کرده‌اند. همچنین سنقر مدتی تحت فرمان حکومتی امارت اردلان بوده است.

تاریخچه فرش کلیایی

فرش کلیایی یا سنقر

اصطلاحات لاکیش، میان‌فرش یا سرانداز در مورد فرش کلیایی استفاده می‌شود. بافت فرش کلیایی دارای پیشینه‌ای ۴۰۰ ساله دانسته شده‌است. فرش کلیایی ۳۲ طرح و نقشه ویژه دارد.از جملهٔ نقش‌هایی که در فرش کلیایی به کار می‌رود، می‌توان به بازوبندی، ماهیتی، طوق و ترنج اشاره کرد.

تاریخچه فرش کلیایی

فرش های کردی در سراسر غرب ایران، در مناطق ناهموار کوهستانی کردستان و اطراف آن بافته می شود. کردها به مردمان عشایری باستانی که هزاران سال پیش در این منطقه پرسه می زدند برمی گیرند. آنها یک زندگی نیمه عشایری دارند، چه در روستاها و چه در قبایل دور از شهرها، جایی که هنوز می توانند سنت های قدیمی خود را انجام دهند و مانند هزاران سال پیش زندگی کنند.

از طوایف کرد نواحی غربی می توان به هرکی، سنجابی، گورانی، جفید و کلهرها اشاره کرد. چند مرکز عمده تولید فرش کردی سنه، بیدجار و منطقه خمسه است. برخی دیگر از روستاها و نواحی کردنشین تولید کننده فرش عبارتند از بورچلو، گلطق، خوی، کلیایی، لیلیان، موصل، نانج، سنقره، توسرکان و زاغه.

همانطور که می بینید، کردها به خوبی تثبیت شده اند و مردمان تاریخی نیمه کوچ نشین و یا کوچ نشین ایران هستند که قدمت آنها به هزاران سال پیش می رسد. بسیاری از مراکز عمده تولید فرش ایران مانند همدان، لرستان و یا حتی اراک آثار آشکاری از نفوذ کردها دارند. گاهی اوقات سبک و تکنیک مردم ترک ایران را در خود جای می دهند که بسیار هم گسترده است. کردها گروهی بسیار آرام هستند که زندگی ساده عشایری خود را به پیچیدگی ها و ناامیدی های دنیای تکنولوژیک مدرن ترجیح می دهند.

ویژگی های فرش کلیایی

ویژگی های فرش کلیایی

مواد و گره های فرش کلیایی

فرش های کردی مانند سایر فرش های ایرانی همگی 100% دستباف هستند. آنها از پشم خالص ساخته شده اند که از گوسفند خود بافنده ریسیده می شود. در موارد بسیار نادری ممکن است فرشی بیابید که در پرزهای آن ابریشم باشد و اغلب می بینید که پایه فرش های کردی از موی بز ساخته شده است. با این حال، شمع همیشه پشمی است. کیفیت بافت در فرش های کردی از گره گشاد تا متراکم متغیر است و گره نامتقارن فارسی بیشتر از گره متقارن ترکی استفاده می شود.

رنگ های فرش کلیایی

رنگ ها عمدتاً از رنگ های گیاهی طبیعی به دست می آیند. رنگ‌بندی اکثر فرش‌های کردی روشن و زنده است. برخلاف اکثر مردم جهان غرب که رنگ‌های محو و خاموش را دوست دارند، کردها عاشق رنگ‌های زنده و روشن هستند. این فرش های هیجان انگیز زندگی را به خانه های ساده این افراد می بخشد. تمام فرش‌های کردی مانند هزاران سال است که ثابت کرده‌اند، با کیفیت و ماندگار هستند.

نقش های فرش کلیایی

نقش های فرش کلیایی

فرش کلیایی ۳۲ طرح و نقشه ویژه دارد. مرکز ملی فرش ایران با همکاری نهادهای مرتبط جهانی، فرش کلیایی را با شماره ثبت ۱۰۲۳ شده است. نشان «سنقر و کلیایی» به عنوان یک برند جهانی همراه فرشهای ۱۳ منطقۀ دیگر ایران ثبت کرده ‌است.

کلیایی ها فرش های ایرانی عشایری هستند که توسط کردهای عشایری غرب ایران ساخته می شوند. آنها اغلب با رنگ های روشن و زنده ای که استفاده می کنند مشخص می شوند. این فرش ها در اصل برای فروش تجاری ساخته نشده بودند. در عوض، زنانی که آن‌ها را می‌بافند، از یک رسم قدیمی پیروی می‌کردند که برای خانواده‌های قبیله‌ای دست‌بافت‌هایی با ارزش کاربردی مانند پوشش کف، پتو، کیسه‌های نگهداری، پتوهای زین، و امنیت مالی در مواقع سخت آینده فراهم می‌کرد.

فرش کلیایی اغلب دارای یک مدال مرکزی بزرگ با طرح الماس شش ضلعی کلاسیک هراتی و گوشه های اریب در داخل مرز اصلی است. فرش های سنقر اغلب براساس نقشه و تاثرات بافنده از طبیعت اطراف تولید می شود. این فرش ها اغلب ذهنی بافته می شوند. از نقشه های معروف سنقر و کلیایی، نقشه معروف به تلفنی ( محراب ، کرمانی ) نقشه مچی نقشه پنجه کف ساده ( سماوری)، ترنج لنجاب، نقشه تخت جمشید، نقشه شب پره، نقشه ماهی گردکانه، گل لاله ( نقشه جدیدی است) گل سرخ، گل و بلبل، ماهی تکاب، جوزان، گل فرنگ، پلنگی، گلدانی ،قابقابی، ( بختیاری )، قم، کلاه فرنگ، گل میرزایی، درختی یکطرفه قم، کاشان، مینا خانی، ظل السطان، شکار گاه تک گل( داش بلاغ ) تک گل شاه ویس آباد، شیر سنگی (جدید) که به طرح محبی معروف است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

باورهای عامیانه در میان بافندگان فرش کلیایی

باورهای عامیانه در میان بافندگان فرش کلیایی

در میان کردهای منطقهٔ کلیایی در رابطه با بافت فرش باورهای عامیانه‌ای وجود دارد:

  • اگر بافتن فرش کلیایی در شب آغاز شود، اصطلاحاً در آن چله می‌افتد یعنی بافت آن دیرتر از موعد به پایان می‌رسد.
  • روز جمعه برای سرگرفتن فرش کلیایی سنگین است، یعنی اگر بافتن فرش کلیایی در روز جمعه آغاز شود، دیرتر به پایان می‌رسد.
  • روز شنبه و شب جمعه برای سرگرفتن فرش کلیایی سبک است، یعنی فرش زودتر به پایان می‌رسد.
  • روز سه‌شنبه برای سرگرفتن فرش کلیایی شوم است و ممکن است برای بافنده اتفاق ناگواری بیفتد.
  • روزهای سیزدهم هر ماه برای سرگرفتن فرش کلیایی شوم است. معمولاً در این منطقه در روزهای سیزدهم هر ماه نه فرش کلیایی سر گرفته می‌شود، نه بافته می‌شود، نه قیچی می‌شود و نه حتی خرید و فروش می‌شود.
  • ابزار بافت فرش کلیایی را نباید شب‌ها در کنار دار فرش قرار داد، چرا که نیروهای غیربشری در بافت فرش دخالت می‌کنند. اگر این نیروها خوب باشند به بافنده کمک می‌کنند، اما اگر بد باشند فرش را خراب کرده یا غلط می‌بافند و حتی ممکن است فرش را قیچی کنند.
  • زن باردار نباید پشت دار فرش کلیایی نشسته و فرش ببافد، چراکه فرزندش ناقص، عقب‌افتاده، فلج یا گوژپشت به دنیا می‌آید

جمع بندی

جمع بندی

شهرستان سنقر و کلیایی در 85 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه است. این شهرستان از جنوب به صحنه، از شمال به قروه، از شرق به اسدآباد و از غرب به کامیاران محدود است.  فرش سنقر و کلیایی در ردیف فرش‌های ۱۳ منطقه دیگر کشور از جمله اردکان، چهار محال و بختیاری،خراسان شمالی، ترکمن جرگلن و بجنورد، قشقایی فارس، گبه فارس و … قرار دارد و با شماره  ۱۰۲۳ ثبت جهانی شده است.

فرش دستباف سنقر و کلیایی تار و پود پنبه‌ای و پرز آن پشمی است و با گره نامتقارن و معمولا درشت باف و محکم بافته می‌شود. تکنیک بافت تخت باف بیشتر در این منطقه به کار گرفته می شود. نقشه های اصلی منطقه سنقر و کلیایی عبارتند از : نقشه سروی (مجنون شاخ شکسته) ،نقشه بندی (بازوبندی یا حصیری)، پروانه (سم و پروانه)، نقشه درختی (بدون برگ و شاخه)، نقشه سیخ کبابی (پنکه، سم گاوی)، نقشه دوگل اکبر آباد (یا اصطلاحاً نقشه هفت تیری و گل بریده) ، ماهی ترنجی حسین آباد سنقر و …

مطالب مرتبط:

سایز فرش ماشینی و ابعاد آن

در وهله اول برای اینکه بفهمیم فرش چند متری باید بخریم باید در مورد ابعاد فرش ها اطلاعات داشته باشیم. شکل هندسی استاندارد برای همه فرش ها، هم ماشینی و هم دستباف مستطیل شکل هستند. توجه داشته باشید که ابعاد استاندارد را گفتیم وگرنه طرح های دایره ای، مربعی، شش ضلعی و یا لوزی و ... هم وجود دارد، اما تعداد تولیدی آنها اصلا قابل مقایسه با فرش مستطیل نیست!

برای دیدن مجموعه فرش ابریشمی طرح دستباف کلیک کن

سایز و ابعاد استاندارد فرش های ماشینی چیست

سایز و ابعاد استاندارد فرش های ماشینی چیست؟

فرش های ماشینی معمولاً در ابعاد استاندارد 6، 9 و 12 متری تولید می شوند، اما می توانند در شکل ها و اندازه های مختلف نیز سفارشی شوند. ابعاد فرش ماشینی 6 متر عرض 2 متر در طول 3 متر و فرش 9 متر عرض 2.5 متر در طول 3.5 متر می باشد. ابعاد فرش 12 متری عرض 3 متر در طول 4 متر می باشد. علاوه بر این، فرش‌های ماشینی را می‌توان به شکل‌های مربع و گرد ساخت که اندازه‌های رایج آن‌ها 1*1، 2*2 و 3*3 متر است. فرش های ماشینی بزرگ را نیز می توان برای موارد خاص سفارش داد.

فرش ماشینی معمولا در این ابعاد و اندازه‌ها تولید می‌شود که در جدول زیر آورده دیم.

نوع فرشمتراژ فرش
فرش 12 متری3* 4 متر
فرش 9 متری2.5 * 3.5 متر
فرش 6 متری2* 3 متر
فرش 4 متری1.5 * 2.25 متر
فرش 1.5 متری1 * 1.5 متر
کناره 4 متری1* 4 متر
کناره 3 متری1 * 3 متر
کناره 2 متری1* 2 متر
پادری50 * 80 سانت

توجه به این نکته مهم است که اینها فقط دستورالعمل های کلی هستند و اندازه و ابعاد فرش ماشینی بسته به سازنده و نیازهای خاص تجهیزاتی که از آن استفاده می شود می تواند متفاوت باشد. برای تعیین اندازه و ابعاد مناسب فرش، همیشه بهتر است با فروشنده مشورت کنید. 

ابعاد فرش 12 متری

ابعاد فرش 12 متری

فرش 12 متری، فرشی در ابعاد استاندارد است. ابعاد فرش ماشینی 12 متری معادل 4 متر طول و 3 متر عرض است، بنابراین فرش بسیار بزرگ است و برای استفاده در خانه های بزرگ در نظر گرفته شده است. البته در فضاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. فرش 12 متری یکی از پرفروش ترین فرش های ماشینی است. شکل دقیق فرش به کاربرد مورد نظر بستگی دارد. برخی از فرش های صنعتی ممکن است به شکل مستطیل یا مربع باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متناسب با ابعاد خاص باشند.

ابعاد فرش 9 متری

ابعاد فرش 9 متری

ابعاد فرش ماشینی 9 متری معادل 3.5 طول و 2.5 متر عرض است. ابعاد فرش ماشینی استاندارد مستطیل است فرش ماشینی 9 متری را می توان برای فضاهای مختلفی از جمله اتاق نشیمن، اتاق خواب و سالن استفاده کرد. یک فرش 9 متری پوشش کافی برای بیشتر فضاها را فراهم می کند و اندازه مناسبی برای انواع مختلف اتاق ها است و به همین دلیل فرش 9 متری یکی از پرطرفدارترین فرش ها است. اندازه گیری اتاق قبل از خرید فرش برای اطمینان از مناسب بودن ابعاد و اطمینان از تناسب خوب بسیار مهم است.

ابعاد فرش 6 متری

ابعاد فرش 6 متری

ابعاد فرش ماشینی 6 متری معادل 3 متر طول و 2 متر عرض است ، و این رایج‌ترین اندازه و سایز فرش است. مانند فرش های 12 و 9 متری فرش 6 متری نیز فرش استاندارد محسوب می شود. فرش‌های شش‌ متری هم در نمونه‌های فرش دستباف و هم فرش ماشینی به وفور یافت می‌شوند و معمولا افراد و مشتریان به خرید این سایز از فرش، علاقه بیشتری نشان می‌دهند. فرش های 6 متری در اتاق های پذیرایی و اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد فرش 4 متری

ابعاد فرش 4 متری

ابعاد فرش ماشینی 4 متری معادل 2.25 متر طول و 1.5 متر عرض است. که معمولا در یک نقشه خاص بافته می شود و در مکان های خاص نیز مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب محل استفاده از فرش 4 متری به نیازهای خاص و ترجیحات سبک خانه شما بستگی دارد.

فرش‌ گرد

فرش‌ گرد

علاوه برتولید فرش مستطیلی در کشور ایران، فرش گرد نیز تولید می‌شود که متداول ترین سایزها و قطرهای تولید شده فرش گرد به شرح زیر است: این نوع فرش ها مناسب برای فضاهایی است که دیواری گرد دارند. همچنین در زیر میز ناهارخوری گرد و در وسط سالن‌های بسیار بزرگ نیز به عنوان جلوه و زیبایی نیز استفاده می‌شوند.

  • دایره قطر 1
  • دایره قطر 2
  • دایره قطر 3

فرش‌ مربع

فرش‌ مربع

در کنار فرش‌های مستطیلی و دایره‌ای، فرش مربع نیز یکی دیگر از تولیدات شرکت های فرش ماشینی در ایران است. معمولا مربع ها در اندازه‌های مختلف بافته می‌شوند که ابعاد رایج آن به صورت زیر می‌باشند: این نوع فرش ها برای اتاق‌های مربع شکل و یا در سالن غذاخوری کوچک و مربعی شکل، گزینه‌ی مناسبی می باشد.

  • 1 در 1
  • 1.5 در 1.5
  • 2 در 2
  • 2.5 در 2.5
  • 3 در 3
  • 3.5 در 3.5
  • 4 در 4

فرش کناره

فرش کناره فرشی است که از آن در راهروها و قسمت‌های بلند و باریک منزل استفاده می‌شود. انواع فرش کناره در ابعاد استاندارد (۱ متر در ۲ متر) ، (۱ متر در ۳ متر) و (۱ متر در ۴ متر) بافته می‌شود. این نوع سایز فرش ها معمولا زمان بیشتری برای آماده شدن نیاز دارد.عرض فرش متری، ۱ متر بوده و طول آن، مطابق میل مشتری برش می‌خورد و سپس انتهای آن به وسیله‌ی ماشین دوخته می‌شود.

ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

ابعاد غیر استاندارد فرش ماشینی

علاوه بر ابعاد استاندارد فرش ماشینی تولید شده، سایزهایی دیگری نیز به صورت سفارشی و به درخواست مشتری تولید می‌شوند که در زیر نمونه هایی از آن را معرفی خواهیم کرد :

  • ابعاد فرش ماشینی 24 متری:  8*3
  • ابعاد فرش ماشینی 18 متری : 5*3.5
  • ابعاد فرش ماشینی 15 متری : 5*3

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

سایزهای بالا نمونه هایی از تولیدات غیر استاندارد هستند که البته به غیر از این سایزها، اندازه های غیر استاندارد دیگری نیز بنا به سفارش مشتری قابل تولید هستند. به این نکته دقت کنید که سایزهای استاندارد فرش ماشینی توسط تمامی برندها تولید می‌شوند ولی ابعاد غیر استاندارد فقط توسط برندهای خاص تولید و عرضه می‌گردند.( فقط بر اساس سفارش و تولید و فروش به صورت جفتی) .

سفارش فرش

چرا سفارش ابعاد غیر استاندارد فقط به صورت جفتی امکان پذیر است؟

سیستم بافت دستگاه های فرش ماشینی به این صورت است که وقتی دستور تولید هر سایزی به آن داده می‌شود، دستگاه آن سایز فرش را به صورت جفت و به صورت زیر و رو و پشت به پشت هم تولید می‌کند.  به همین جهت معمولا نمی‌توان یک سایز فرش را به صورت تکی تولید کرد. با توجه به این موضوع ابعاد استاندارد فرش ماشینی معرفی شده در لیست بالا چون به صورت دائمی موجود هستند و فروش آن‌ها نیز رایج است، به صورت تکی هم فروخته می‌شوند. اما سایزهای غیر استاندارد چون فقط مخصوص یک مشتری تولید می‌شوند، برند تولید کننده هر 2 تخته فرش را به مشتری درخواست کننده عرضه می‌کند.

مطالب مرتبط:

معرفی دکوراسیون به سبک ساحلی

اگر در حال تزئین یک خانه ساحلی هستید، یا فقط می خواهید سبک ساحلی را به خانه خود بیاورید، ویژگی های خاصی به شما کمک می کند که خانه ساحلی افسانه ای خود را تزئین کنید. از خانه های ساحلی گرفته تا خانه های دریاچه، انواع مختلفی از خانه های ساحلی وجود دارد که باید به درستی طراحی شوند. راهنمای ما ایده های کلیدی طراحی داخلی ساحلی را به شما نشان می دهد که باید دنبال کنید!

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی ساحلی چیست

طراحی داخلی ساحلی چیست؟

صرف نظر از اینکه در نزدیکی ساحل زندگی می کنید، طراحی داخلی ساحلی یک زیبایی شناسی محبوب است. از طراحی کلاسیک دریایی گرفته تا دکوراسیون مینیمالیستی خانه با حال و هوای غیرمتعارف ساحلی، صاحبان خانه اغلب به سمت این طراحی خانه باز و مطبوع گرایش دارند. طراحی داخلی ساحلی اغلب شامل عناصر طبیعی از سواحل و خطوط ساحلی خوش منظره، مانند چوب های طبیعی، جوت، حصیری و پارچه های کتانی است. زیبایی شناسی ساحلی همچنین از یک پالت رنگ روشن تر استفاده می کند که در آن سایه های آبی و سفید امواج اقیانوس را تقلید می کنند.

"طراحی داخلی ساحلی با هدف تداعی گریزگاهی شاد و دلپذیر است. صدف‌های دریایی، چوب‌های خشک شده، علف‌های دریایی و سایر مواد طبیعی به شما این امکان را می‌دهند که خانه رویایی خود را بسازید."

تاریخچه طراحی داخلی ساحلی

تاریخچه طراحی داخلی ساحلی

طراحی داخلی ساحلی از خانه های ساحلی لوکس و زندگی مجلل ساحلی همپتون ها در لانگ آیلند نیویورک نشات می گیرد. در طول سال ها، طراحی خانه های ساحلی در سراسر ایالات متحده در سطح ملی و منطقه ای توسعه یافته است. موقعیت مکانی نقش مهمی در چیدمان و طراحی فضای زندگی شما دارد. کلبه‌های ساحلی کلیدهای فلوریدا، کلبه‌های موج‌سواری سواحل کالیفرنیا نیستند، و نقاشی‌های دیواری و طراحی روستایی مدیترانه‌ای خانه‌های ساحلی تگزاس با خانه‌های غنی و سفید دیواری همپتون‌ها در نیویورک یکسان نیست.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

سبک های طراحی داخلی ساحلی

سبک های طراحی داخلی ساحلی

طراحی ساحلی باز، مطبوع است و باید مانند یک روز آرامش بخش در ساحل باشد. انواع مختلفی از طراحی داخلی ساحلی وجود دارد که هر کدام الهام بخش ایده های دکور خود هستند.

1. مینیمالیسم ساحلی: این سبک خنک و ساحلی سروصدا را به نفع سادگی و احساس اینکه هنوز در ساحل هستید، کاهش می دهد. به پلان های طبقه باز با لایه های خنثی و دیوارهای سفید و کاناپه های با روکش سفید فکر کنید. یک خانه ساحلی باید دارای نور طبیعی زیادی، پنجره هایی با پرده های کتانی نرم و شاید یک لوستر باشد.

2. ساحلی مدیترانه ای: یونان، ایتالیا و اسپانیا همگی گرمای خاصی در طراحی خانه های داخلی/خارجی خود دارند. از رنگ‌های روشن و آفتاب‌پز الهام‌گرفته از نقاشی‌های دیواری و زمین‌های مدیترانه‌ای مانند زنگ‌زدگی، آبی روشن، اسطوخودوس و زرد استفاده کنید. مواد سفالی، دیوارکوب های حکاکی شده و کفپوش های پهن یا کاشی را در نظر بگیرید تا به تم روستایی بیافزایید. اگر در فضای نشیمن خود ستون یا تیرهای نما ندارید، آنها را با رنگ یا قفسه های باز تقلید کنید.

3. سبک دریایی: دکورهای الهام گرفته شده از جزیره ماهیتی غیرمعمول دارد و عناصر طراحی مانند دیوارهای سفید شفاف، پنجره های نرم و سیزال را برای ایجاد شور و نشاط در خود می بافند. صندلی‌های بزرگ حصیری و فرشی با مضمون مدیترانه‌ای ممکن است به عنوان نقطه کانونی برای مکان‌های مشترک باشد. ترکیبی از رنگ های گرم و روشن احساس آرامش و پرورش می دهد.
توجه داشته باشید که دریایی لزوما طراحی ساحلی نیست. طراحی دریایی دارای لنگرها، کشتی ها، رنگ های میهن پرستانه جسورانه، و همچنین راه راه ها و طراحی به سبک نظامی است.

 عناصر طراحی داخلی ساحلی

 عناصر طراحی داخلی ساحلی

  • دکوری که الگوهای داربست یا اصطاحا شبکه ای را به نمایش می گذارد
  • تزئینات الهام گرفته شده از اقیانوس ها مانند چوب یا مرجان
  • پرده‌های شفاف برای ورود نور طبیعی و هوای کافی.
  • هنر دیواری با نمایش مناظر اقیانوس یا دریا و یا سواحل.
  • کفپوشی که می تواند در برابر شن، رطوبت و شوری مقاوم باشد یا در برابر آن مصون باشد.

5 نکته برای ایجاد فضای داخلی ساحلی 

5 نکته برای ایجاد فضای داخلی ساحلی 

از گل‌های نرم و طبیعی گرفته تا پالت‌های رنگی سرد، راه‌های زیادی برای طراحی یک خانه ساحلی وجود دارد. نکات زیر می تواند به شما در طراحی یک خانه شاد و ساحلی، اتاق به اتاق کمک کند:

1. ورودی: مواد طبیعی کاربردی باید نقطه ورود خانه شما را زیبا کند، به تازه واردان خوشامد بگوید و ساکنان خانه را شاداب کند.

2. اتاق ناهار خوری و آشپزخانه: صرفاً به این دلیل که طراحی ساحلی به سمت رنگ های خنثی گرایش دارد، به این معنی نیست که نمی توانید از رنگ های دیگر استفاده کنید. رنگ‌هایی مانند سفید شفاف، آبی روشن و سبز شبیه دریا و سایه‌های بژ شنی که از شن و ماسه تقلید می‌کنند، می‌توانند رنگ‌های اصلی طراحی ساحلی باشند. همچنین می‌توانید از رنگ‌های ثانویه آرام مانند سبز چمنی پاستلی، خاکستری سنگی، خاکستری چوب و قهوه‌ای استفاده کنید. می‌توانید رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی را برای تحسین پس‌زمینه‌های خنثی پاستلی به عنوان جذابیت بصری اضافه کنید. آشپزخانه و اتاق ناهار خوری نیز مکان های بسیار خوبی برای بازی با عناصر طبیعی مانند چوب ، صندلی یا دکور دیوار، سیزال و حتی صدف های دریایی هستند. 

ویژگی دکوراسیون ساحلی

3. اتاق نشیمن : این مناطق شلوغ خانه خود را برای نور طبیعی باز نگه دارید. در مورد انتخاب میز قهوه و کاناپه های خود برای ایجاد روحیه خاص باشید. برای ایجاد فضایی آرام و آسان، طراحی ساحلی معمولاً بسیاری از عناصر طبیعی را در خود جای می دهد. این از طریق مبلمان که اغلب از چوب های حصیری، چوبی یا سبک و پارچه ساخته شده اند وارد می شود. فرش ها عموماً از جوت هستندجوت یک الیاف طبیعی است که در طراحی داخلی ساحلی استفاده می شود. این متریال به هر فضایی بافت و جذابیت می بخشد. برای مثال می توانید یک خانه ساحلی را با سبدهای جوت یا فرش های جوت تزئین کنید.

حمام و آشپزخانه سبک ساحلی

4. حمام: هنگام انجام پروژه های بازسازی طبیعتاً فضای کاملاً استفاده شده را نادیده می گیریم. منطقه مورد نظر حمام است. ما می‌توانیم با ایجاد تغییری سالم در حمام‌ها از بروز این خطا جلوگیری کنیم. حمام ها فرصتی عالی برای امتحان مواد و سایه های مختلف هستند. انتخاب کاشی ها گزینه های زیادی برای انتخاب در اختیار شما قرار می دهد. چسبیدن به یک پالت با رنگ های ساحلی روشن همراه با حداقل جلوه ها می تواند به حمام شما کمک کند تا به یک شاهکار ساحلی تبدیل شود. از بافت‌های ساحلی الهام بگیرید مانند سنگ، صدف دریایی و سفالین و فضایی جوان‌کننده و الهام‌گرفته از آبگرم بسازید.

5. اتاق خواب : با استفاده از قانون سه می توانید فضایی آرام را با پالت رنگی ایجاد کنید. یک رنگ غالب، رنگ ثانویه و رنگ تاکیدی. می‌توانید آزادی عمل اضافه کردن چند قطعه انتخابی را به کار بگیرید تا به عنوان یک نقطه کانونی در آن محیط خاص عمل کنید. به عنوان مثال، اگر عاشق یک لوستر آبی چشمگیر هستید، می توانید از آن استفاده کنید.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

طراحی داخلی ساحلی

جمع بندی

همانطور که می بینید، سبک طراحی داخلی ساحلی شامل همه چیز است، از مبلمان حصیری، لوازم جانبی جوت، اثاثیه یا لوازم داخلی کتانی، کف های چوب بلوط روشن و غیره! با این نکات طراحی ساحلی، می توانید به راحتی نمای ساحلی را به خانه خود بیاورید.

مطالب مرتبط: