اردبیل شهری در نزدیکی سواحل دریای خزر است و احتمالاً یکی از قدیمیترین و معروفترین فرشهای موجود امروزی، شاهکاری به ابعاد 34 در 17 اینچ در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری میشود. فرش های اردبیل معمولاً دارای طرح معروف ماهی (هراتی) با ترنج الماس و ماهی های ریز است. در فرش اردبیل گاهی اوقات یک الگوی سراسری دیده می شود. معمولاً بافندگان آنها مقدار زیادی ابریشم را در تودههای پشمی قرار میدهند تا ویژگی های طرح را برجسته کنند. برخی از فرش های امروزی از الگوی سنتی هراتی به نقوش هندسی جسورتر تغییر کرده اند. در فرش های جدید علاوه بر رنگهای بژ، نارنجی و آبی ، بسیاری از رنگهای به روز مانند فیروزهای و بنفش را میتوان مشاهده کرد.
اردبیل همچنین منطقه مهمی برای تولید فرش های عشایری و روستایی است. فرش های منطقه شاهسون برای مجموعه داران جذابیت خاصی دارد. فرشهای اردبیل طوری بافته میشوند که شبیه نقوش ایرانی طرحهای قفقازی است. دلیل این امر این است که وقتی روسها در زمان تزارهای مسیحی به قفقاز لشکرکشی کردند، بسیاری از مسلمانان شیعه از مناطق جدید روسیه خارج شدند و به ایران امروزی مهاجرت کردند. جاده اصلی شمال به جنوب قفقاز که اردبیل را به دو نیم تقسیم می کند ، باعث شد بسیاری از پناهندگان در اردبیل مستقر شوند. بنابراین وقتی فرشهایی را میبینیم که تلاقی بین طرح های ایرانی و قفقازی هستند، اگر اردبیلی باشند کاملاً منطقی است.
فرش اردبیل دارای کیفیت بالایی از حدود 90.000 تا 300.000 گره در متر مربع است. فرم های هندسی طرح این فرش ها را از مشرق زمین مشخص می کند. شمع که از پشم ساخته شده است به صورت متقارن گره خورده است. این فرشهای نازک کف پوشهای راحتی هستند.
اَردَبیل یا اَردِبیل (نام باستان: آرتاویل) یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان اردبیل است که در شمال غربی ایران قرار دارد. این شهر در قبل و پس از اسلام، مرکز آذربایجان بودهاست. اردبیل در طول تاریخ، به نامهای گوناگونی ازجمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» ملقب بودهاست و بهعلت قرارداشتن در مسیر جادهٔ ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار بودهاست. شهرت و اهمیّت اَردَبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که مؤسس فرقهٔ صفویه یعنی شیخ صفیالدین اردبیلی از اینجا برخاست و در همینجا به خاک سپرده شد.
با ظهور شیخ صفیالدّین و خاندان صفوی، اردبیل اعتبار ویژهای یافت، بهطوریکه این شهر در زمان تیمور، دارالارشاد و در زمان پادشاهان صفوی با عنوان دارالامان از جایگاه خاصّ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار گردید. حکومت صفوی بسیاری از هرجومرجها را که در ایران وجود داشت، برانداخت و یک حکومت دینی و مذهبی را پایهگذاری کرد که بهگفتهٔ بسیاری از کارشناسان تاریخ، تشکیل دولت یکی از وقایع تاریخ ایران بهشمار میآید.
واژهٔ اردبیل یک واژهٔ ایرانی است که ریشه در اوستایی دارد که از واژهٔ «آرتا» (بهمعنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شدهاست و در کلماتی نظیر اردشیر، اردوان، اردستان، اردکان آمدهاست) و «ویل» به معنی شهر تشکیل شدهاست. وسعت این شهرستان ۲۵۵۷ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستانهای سبلان، تالش و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شدهاند. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران بهشمار میآید و دارای آثار و بناهای تاریخی و جاذبههای طبیعی بسیار زیادی است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته و از سردترین شهرهای ایران محسوب میگردد که جاذبههای طبیعی زیادی دارد. این شهر در ۲۲۰ کیلومتری تبریز و ۵۸۰ کیلومتری تهران واقع شدهاست.
یافتههای تازه دربارهٔ پیشینهٔ اردبیل در منطقهٔ مرادلویِ اردبیل نشان از کشف تاریخ ۴۰هزارساله در اردبیل را به اثبات میرساند. محوطه شامل بیش از یکصد تختهسنگ مزین به نقوش صخرهای بوده که با بررسی و مطالعهٔ هر یک از آنها زوایای پنهانی از نحوهٔ زندگی و استقرار بشر در این منطقه از کشور نمایان خواهد شد. اردبیل تمدنی ۳۰۰۰ساله در حاشیهٔ جادهٔ ابریشم دارد که سابقهٔ تاریخی و باستانی آن را کاروانسراهای بینظیر به جهت نوع معماری و تجمیع هنرهای ظریف ایرانی بیان میکند. اردبیل در گذشته گذرگاه کاروانهای تجاری و نظامی متعددی بوده که زمینهٔ احداث کاروانسراها را فراهم کردهاست. بهباورِ کارشناسان وجود کاروانسرا در شهرستانهای مختلف این استان بیانگر رونق اقتصادی تمامی شهرهای این منطقه در گذشتهاست. از جملهٔ مهمترین کاروانسراهای اردبیل میتوان به کاروانسرای سنگی صائین در نیر، شاه عباسی شورگل در بیله سوار، عباسی نقدی کندی و قانلی بولاغ در مشگینشهر اشاره کرد.
اردبیل سابقه طولانی و درخشانی در فرش بافی ایرانی دارد. دوران سلطنت سلسله صفویه در قرن 16 و 17 نشان دهنده اوج فرش بافی ایرانی در این منطقه بود. نام اردبیل از اوستا (کتاب مقدس زرتشتیان) گرفته شده و به معنای لغوی مکان مقدس بلند است. بافندگان اردبیلی هنر خود را با گره آذربایجانی به نمایش می گذارند. دو تا از معروف ترین فرش های موجود امروزی یک جفت فرش ایرانی اردبیل است.
قالی اردبیل یک جفت قالی ایرانی نفیس با شهرت جهانی است که در دوران پادشاهی شاه تهماسب صفوی برای آرامگاه جدش بافته شدهبود. اکنون یکی از آنها در مالکیت موزهٔ ویکتوریا و آلبرت لندن و دیگری در موزه هنر شهرستان لسآنجلس نگهداری میشود.این قالی از نظر طرح و بافت یکی از نفیسترین و مشهورترین قالیهای جهان است که در فهرست ۵۰ اثر شاهکار هنری برگزیده جهان قرار گرفتهاست. کارشناسان آثار هنری، این فرش را با نقش و نگارههای زیبای آن، یک اثر هنری انتزاعی منحصربهفرد میدانند که از نظر سطح هنری با نقاشیهای انتزاعی قرن حاضر برابری میکند. هسته مرکزی گروه قالیهای ترنجدان است.
پشم عنصر اصلی تشکیل دهندهٔ این قالی است. مانند اغلب منسوجات این اثر نیز از تار و پود تشکیل شده، پودها در تمام طول کار به دور تارها تابیده شدهاند. سطح قالی اردبیل از یک طرح یکپارچه نسبتاً ساده با اجزا قرینه و یک شمسه در وسط آن که دو چراغدان در طول آن قرار دارد، پوشیده شدهاست. وقتی دو انگلیسی در سال ۱۸۴۳ از زیارتگاه شیخ صفی الدین اردبیلی دیدار کردند دو قالی در آن محل قرار داشت. سه سال و اندی بعد از آن در اثر زلزله این مکان آسیب دید و احتمالاً برای تهیه وجه لازم برای تعمیر بنا، فرشها فروخته شدند.
قالیهای آسیب دیده در ایران توسط کمپانی «زیگلر» که در کار خرید فروش فرش بود، خریداری شد. تکههای آن که هنوز قابل استفاده بود به هم متصل و نتیجه آن شد که یک قالی کامل و سالم به دست آمد. فرشی که بدون حاشیه با ابعاد کوچکتر بود. در سال ۱۸۹۲ قالی بزرگتر توسط کمپانی «رابینسون» در معرض فروش گذاشته شد. «ویلیام موریس» که از جانب موزه در مورد آثار هنری تحقیق میکرد طی گزارشی این فرش را فوقالعاده و منحصر به فرد و بسیار زیبا توصیف و اصرار به خرید آن کرد. در ماه مارس ۱۸۹۳ با پرداخت ۲۰۰۰ پوند، «موزهٔ ویکتوریا و آلبرت» صاحب این قالی شد.
فرشهای اردبیل دارای نقوشی هستند که شباهت زیادی به فرشهای قفقازی دارند، اما نقوش و اشیای بیشتری در حاشیه بافته شدهاند. رنگ ها نیز روشن تر هستند. نقوش غالباً هندسی است و رایجترین چیدمانها بر روی فرشهای اردبیل، ترنج ها، ترنجهای الماسشکل متعدد متصل به هم و شکلهای هشتضلعی سراسری است. شناختهشدهترین طرحی که روی فرشهای اردبیل یافت میشود، طرح معروف ماهی (هراتی) است . ترنج الماسی و ماهی کوچک در سرتاسر آن بافته شده است. برخی از بافندگان امروزی شروع به ترجیح الگوهای هندسی جسورانه نسبت به طرح سنتی ماهی (هراتی) کرده اند و رنگ هایی مانند فیروزه ای و بنفش را به قرمز، صورتی، عاجی، سبز و آبی سنتی تر اضافه کرده اند.
تار فرشهای اردبیل بیشتر پنبهای است، در حالی که پود آن پنبهای یا پشمی است، البته در فرشهای مرغوب اردبیل از ابریشم نیز به عنوان پود استفاده میشود. بافندگان همچنین ممکن است ابریشم را در توده های پشمی بگنجانند تا طرح را برجسته کنند. فرش های اردبیل شامل فرش های معروف اردبیل، شیخ صفی، سرابی، شاه عباسی و میر است که در ادامه به آنها خواهیم پراداخت.
قالی اردبیل یا شیخ صفی
فرش شیخ صفی
فرش شیخ صفی یا اردبیل یک جفت فرش است که در سال 1539 میلادی به مجموعه شیخ صفی الدین اردبیل هدیه داده شده است. بسیاری از کارشناسان آن ها را بهترین فرش های جهان می دانند. برای شیعیان آذربایجانی و ایرانی، مقبره شیخ صفی رتبه مهمی را در بین اماکن زیارتی دارد. این نوع فرش به دلیل ساخت پیچیده، عناصر ترکیبی اصیل و تزیین کامل ترنج 16 نقطه ای واقع در وسط میدان مرکزی مورد توجه است. این طرح توسط هنرمندی با استعداد خلق شده است، در حالی که خود فرش توسط صنعتگران هنرمند تبریزی و یا حتی اردبیلی بافته شده است. در سال ۱۵۳۹ فرش توسط زائر کاشانی خریداری و به عنوان هدیه خیریه به مسجد شیخ صفی تقدیم شد. اما مقصود کاشانی قبل از اینکه آن را به مسجد بسپارد به سازندگان گفت که نام او را همراه با بیت زیر روی فرش ببافند:
جز آستان توام در جهان پناهی نیست
سر مرا بجز این در، حواله گاهی نیست
عمل بنده درگاه مقصود کاشانی
946
و زیر آن: «اثر خادم این خانه، مقصود کاشانی» و عدد 946. این اضافه به عنوان یک وصله در نظر گرفته شده است. فرش «شیخ صفی» اصلی، در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن به نمایش گذاشته شده است و فرش دوم، کوچکتر شده، در لس آنجلس قرار دارد.
فرش سرابی
این فرش ها نام خود را از شهر سراب واقع در بین تبریز و اردبیل گرفته اند، از فرش سرابی طرح زیر وجود دارد:
میدان مرکزی پوشیده از خطوط عمودی است که با شاخه های شکوفه ای که یکی پس از دیگری به صورت نامتقارن مرتب شده اند تزئین شده اند. میدان مرکزی با یک ژل. فرش ها از نظر رنگ زیبا و هماهنگ هستند. عناصر زینتی گیاهی تقریباً به صورت نقطه چین بافته شده است که تا حدی شبیه فرش های قره باغ است.
فرش شاه عباسی
نام این فرشها با شاه عباس اول (۱۵۸۷–۱۶۲۹)، پنجمین فرمانروای امپراتوری صفویان مرتبط است. شاه عباس پایتخت صفویان را به مناطق داخلی ایران یعنی به شهر اصفهان منتقل کرد. در نتیجه بسیاری از صنعتگران برجسته به اصفهان نقل مکان کردند. فرش «گوم شاه عباسی» به دلیل عناصر شکل غیرعادی به نام «شاه عباسی گولری» (به آذربایجانی «گل های شاه عباس») مورد توجه قرار گرفته است. آنها عمدتاً از گلهای خارق العاده و همچنین برگهای انجیر تشکیل شده اند. چیدمان نامتقارن عناصر در امتداد خط افقی از ویژگی های این فرش به شمار می رود.
فرش میر
نام فرش که متعلق به گروه اردبیل مدرسه تبریز است با نام روستاهای میر و میرشی در جنوب اردبیل گره خورده است. ترکیب میدان مرکزی را بوته (به فارسی: بته بوش) تشکیل می دهد. فرمهای این بوتهها و چینش عمودی و افقی آنها یادآور فرشهای شیروانی «مراضی» و «خیلهبوتا» است. با این حال، تکه های تکی روی فرش "میر" ترکیب بسیار ساده تری دارند. این نوع بوته را میتوان روی پارچههای تولیدی تبریز و کرمان نیز یافت. حاشیه و لبه مرکزی فرش غیرمعمول است: آنها قبلاً از عناصر منحنی خطی تشکیل شده بودند، اما با بهبود تکنیک بافت، اشکال جدیدی پیدا کردند.
فرشهای اردبیل از شمال ایران و نه چندان دور از دریای خزر میآیند. نمونه بارز این نوع فرش، نقوش هندسی است که اغلب در فرش های روستایی و عشایری نیز دیده می شود. تراکم گره آنها در مقایسه با سایر فرشهای ایرانی نسبتاً بیشتر است. با این وجود، آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به نظر خوب می رسند و می توان آن را به شمع نازک شناخت.
مواد طبیعی فرش اردبیل پشم گوسفند ( پرز ) و پنبه ( تار ) می باشد . از آن ها برای ساخت فرش های مستحکم استفاده می شود که به هیچ وجه کمتر از استاندارد بالای سایر فرش های ایرانی نیست. گره تا حدی درشت تر آنها، قیمت پایین تری را که اغلب در این نوع فرش یافت می شود، توضیح می دهد. فرش های اردبیل فرش ایرانی اصیل ارزان تری را با طراحی معمولی و عمر طولانی ارائه می دهند.
فرش های آباده قالیچه های دستبافت عشایری هستند که توسط قشقایی های عشایری جنوب مرکزی ایران ساخته می شوند. شهر آباده در حاشیه شمالی منطقه عشایری قشقایی در استان بزرگ فارس قرار دارد. این شهر در جاده شیراز در نیمه راه اصفهان در شمال منطقه افشار واقع شده است.فرش آباده بسیار گرم و سرزنده است و به هر خانه ای جلوه ای ویژه می دهد.
فرشهای آباده معمولاً بر پایه تار پنبهای ساخته میشوند و پرزهای نازک و محکمی دارند. بیشتر فرش های آباده برش کوتاهی دارند و بسیار مسطح میشوند. اگرچه برخی از فرش های آباده قدیمی از نظر سبک متفاوت هستند، اما بسیاری از طرح های جدید به راحتی قابل تشخیص هستند. این طرحهای جدید که به نام هیبتلو شناخته میشوند شامل یک ترنج الماس شکل در مرکز با ترنج های کوچکتر در هر گوشه است. این الگو معمولاً شامل گل ها یا حیوانات هندسی است و رنگ های اصلی قرمز روشن یا نارنجی تیره در بالای پس زمینه آبی تیره با جزئیات سبز قوی هستند. گوشه ها یا حاشیه ها معمولاً به رنگ عاج هستند. اگرچه برخی از فرشهای آباده و شیراز شبیه به هم به نظر میرسند، معمولاً میتوان با تعداد گرههای بالاتر و همچنین پنبه بودن تار آنها را متمایز کرد. فرش ها تقریباً همیشه به طور انحصاری سایز متوسط هستند و تراکم یک فرش آباده متوسط حدود 90 گره است. مثل همیشه در دنیای فرشها شما چیزی را دریافت میکنید که برای آن هزینه میکنید، اما به طور کلی فرش آباده خوشساخت و نسبتاً محبوب است، بهویژه در فضای داخلی مدرن یا برای کسانی که سبک مدیترانه ای یا شمال آفریقا علاقه دارند.
آباده شهری در استان فارس ایران و مرکز شهرستان آباده است. این شهر با ۵۹٬۱۱۶ نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت استان فارس است.آباده در سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی منبت انتخاب شد. گیوه دوزی در این شهر رونق بسیار دارد. آباده شمالیترین شهرستان فارس بهشمار میرود و شهرهای آن سورمق، صغاد، بهمن و ایزدخواست باستان هستند.مراتع این شهرستان از دیرباز به عنوان ییلاق طوایف مختلف قشقایی بهشمار میرفته که با ساکن شدن این عشایر عده زیادی از آنها در آباده و شهرهای اطراف آن ساکن شدهاند.
به استناد متون باستان شناسان سکونت در محدوده کنونی آباده به هزاره اول پیش از میلاد باز میگردد. گروههای کرد چادرنشین در دوره هخامنشی، نخستین کسانی بودند که در دشت حد فاصل آباده و اصفهان اسکان یافتند. آثار باستانی بر جای مانده، هم چون قلعه باستانی ایزدخواست و قصر بهرام گور در سورمق، شواهدی از وجود فرهنگ و تمدن در این گستره جغرافیا میباشد. شهر آباده به دلیل واقع شدن در سه راهی مواصلاتی بین اصفهان، یزد و شیراز موقعیت ویژهای دارد.
در حدود سال ۱۱۹۷ کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتختی برگزید و به فرمان او شاه اسماعیل سوم در آباده سکونت یافت. کریم خان به منظور کسب مشروعیت، شاه اسماعیل سوم را شاه و خود را وکیل الرعایا میخواند چرا که صفویان همچنان از محبوبیت و مشروعیت بسیار زیادی در بین مردم و بزرگان برخوردار بودند. حتی در یک مورد که سفیر پرتغال درخواستهایی از کریم خان داشته که خان زند تمایلی به قبول آن نداشتهاست او را به آباده حواله میدهد و میگوید من اختیاری ندارم و باید به نزد شاه در پایتختش که آباده هست بروی. شاه اسماعیل سوم که به میرزا ابوتراب نیز معروف بود در این برهه از زندگی خود از سیاست دوری ورزید و در آباده وقت خود را با ساختن چاقو میگذراند. در زمان سکونت شاه اسماعیل سوم در آباده قلعهای به نام قلعه شیرازی (که هماکنون آثار آن باقیست) برای حفظ امنیت راه کاروانها بنا گردید.
اقوام کوچ نشین این ناحیه که از استان فارس تا بخش هایی از استان کرمان امتداد دارد، سابقه طولانی در قالی بافی با استفاده از تأثیرات و فنون قوی بافت ترکی و کردی دارند. گبه معروف در جنوب این استان پهناور تولید می شود و منطقه افشار و قشقایی نیز در اینجا قرار دارد.
طوایف افشار در داخل استان کرمان و ایلات قشقایی در دو استان و برخی دیگر از مناطق جنوب ایران پراکنده اند. برخی از مراکز قالیبافی عبارتند از: شهر باستانی و تاریخی شیراز در فارس، شهر معروف کرمان در استان کرمان و شهرهای آباده سیرجان و بسیاری از روستاها و عشایری که در این مناطق گسترده شده اند. این فرش ها در اصل برای فروش تجاری ساخته نشده بودند. در عوض، مردمی که آنها را می بافتند، از یک رسم باستانی پیروی می کردند که بیش از 3500 سال بخشی از میراث ایرانیان بوده است.
دختران جوانتر برای نشان دادن آمادگی خود برای ازدواج و ارائه کارهای دستی خود به عنوان بخشی از جهیزیه خود، زود به بافتن می پردازند و رسم بر این است که اکثر زنان از این استعداد شگفت انگیز یعنی قالیبافی برخوردار باشند.
فرشهای آباده با استفاده از رنگهای تند و روشن مانند قرمز آتشی و آبی کبالتی بافته میشوند. مرکز معمولا قرمز و حاشیه آن آبی تیره یا سیاه است. برجسته ترین ویژگی فرش آباده، نقش و نگار متمایز آن است. تمام فرش های این منطقه دارای یک ترنج الماس شکل در مرکز هستند که فرش را به چهار گوشه تقسیم میکند.
چهار نقش کوچکتر در چهار گوشه قرار داده شده است که هر یک از نقوش گوشه را یک گل لنگر می اندازد. ترنج مرکزی دارای چندین الگوی هندسی تلطیف شده از گل ها، پرندگان و حیوانات است. این الگوها ترکیبی از عناصر طراحی قفقازی و ایرانی را با هم ترکیب می کنند. مرکز قرمز رنگ به طرز پیچیده ای پر از الگوهای ریز متعددی از درختان، ستاره ها، گل ها، پرندگان، چند ضلعی های رنگی و حیوانات 4 پا است. نقوش رایجی که در چندین قالی دیده می شود، سر آهو با شاخ های بلند مزین است.
فرش آباده معمولاً با گرههای متقارن ترکی تا تراکم 100 گره در مترمربع بافته میشوند. ساختار روکش و پود آن نخی مستحکم، بادوام و یا در مواردی موی بز است. پرز قالی ها از پشم بسیار براق و ظریفی است که از گله های گوسفند محلی کنده شده است.
پشم عمدتاً با رنگهای طبیعی گیاهی و ریشه رنگ می شود. بافندگان ساده و مهربان آباده علاقه زیادی به رنگهای زنده و روشن دارند، زیرا این رنگها را به خانههای ساده و ابتدایی خود می برند.
این فرش ها گاهی اوقات با یک الگوی سراسر زمین با فرم های طرح گل و گلدان مشخص می شوند. در مقابل، آباده ممکن است دارای یک ترنج مرکزی بزرگ با طرح الماس شش ضلعی کلاسیک هراتی و گوشه های اریب در داخل حاشیه اصلی باشد.
این فرش ها بر پایه تار و پرزهای پشمی ساخته شده اند. آنها یک پرز نازک و محکم گره خورده دارند که بسیار نزدیک بریده شده است بنابراین فرش تمام شده بسیار صاف و محکم است. به دلیل ساختار سفت، فرش تمام شده ساختاری متراکم دارد و نسبت به سایر انواع فرش ایرانی سفتتر است.
این فرش ها در صورت قرار گرفتن روی یک شی به خوبی نمی افتند اما کفپوش های بسیار خوبی ایجاد می کنند و بدون حرکت در جای خود باقی می مانند. علاوه بر این، آنها بسیار بادوام هستند و شکل و کیفیت خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند، و ارزش آنها را برای پول بسیار عالی می کند.
فرش های آباده واقعاً گنجینههای بینظیر و گرانقیمتی هستند که تکمیل آن برای بافندگان عشایر ماهها طول می کشد. مطلقا مشابه یکی از این فرش ها در هیچ کجا وجود نخواهد داشت. ممکن است قطعه ای شبیه به قطعه دیگر وجود داشته باشد، اما هرگز یکی با دیگری یکسان نیست. این تفاوت به این دلیل است که هر فرش بیانگر خود بافنده است و از طرح قبلی یا طرح کاغذی استفاده نشده است. این همان چیزی است که این فرش ها را بسیار خاص و منحصر به فرد می کند.
فرشهای آباده با استحکام خاصی که دارندتبدیل به همراهی کامل در زندگی روزمره می شوند. در حالی که این فرشها نمیتوانند با فرشهای ظریفتر بهعنوان مثال. از اصفهان یا نایین در تراکم گره 140000-320000 گره در مترمربع رقابت کنند، با این حال کیفیت بسیار خوبی دارند. فرشهای آباده عمدتاً به رنگ قرمز بافته می شوند و در مرکز آن طرحی با سایههای آبی قرار دارد. آنها از فرش های عشایر قشقایی که از آباده عبور کرده اند الهام گرفته شده اند. به پیروی از آنها، نقوش و زیور آلات طبیعی، مانند نقوش حیوانات و گیاهان، اغلب بر روی این فرش ها یافت می شود.
با خرید یک فرش آباده، مدت زیادی از فرش خود لذت خواهید برد. به دلیل دوام آن برای مکان های پر رفت و آمد در خانه مناسب است. به عنوان یک بخش پر رفت و آمد در قسمت ورودی، می توان از آن بدون ترس از خراب شدن سریع استفاده کرد. این فرش های با کیفیت با توجه به ارزشی که دارند سالهاست طلایه دار فرش های ایرانی در جهان هستند.
درست است که لکه های فرش ممکن است دلهره آور به نظر برسند، به ویژه اگر فرش نو باشد، اما برای هر لکه روشی برای پاک کردن وجود دارد. مثلا لکه قهوه را می توان با چند مرحله ساده از روی فرش پاک کرد. حتی در بسیاری از موارد می توانید لکه های قدیمی قهوه را نیز از فرش پاک کنید. بعلاوه، می توانید از اقلام معمولی خانگی از جمله سرکه، جوش شیرین و آب گاز دار (سودا) برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش استفاده کنید.
اگر بعد از ریختن قهوه سریع دست به کار شوید و تا حد ممکن مایع را از بین ببرید بهتر از بین می رود. در اینجا تلاش شده تا تمام روش های پاک کردن لکه قهوه از روی فرش آورده شود. پس اگر روش بهتری برای پاک کردن قهوه از فرش می شناسید، در انتهای این مطلب ، در بخش نظرات بنویسید.
پاک کننده یا شوینده آنزیمی یکی از بهترین پاک کننده های فرش برای لکه های قهوه با فوم است، زیرا پروتئین موجود در فوه قهوه را تجزیه می کند و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می کند. قبل از اینکه از روش های دیگر پاک کردن لکه قهوه از فرش استفاده کنید، حتما فرش را بشویید و خشک کنید.
اگر فرش شگ دارید برای کمی کار اضافی آماده باشید. هرچه الیاف فرش بلندتر باشد، پاک کردن لکه دشوارتر می شود. برای الیاف بلندتر، حتماً به طور کامل لکه را پاک کنید و مقدار مایعی را که در فرش میریزید به حداقل برسانید. استفاده از پنکه می تواند به خشک شدن کامل فرش کمک کند.
هر محلول پاک کننده یا لکه بر روی یک نقطه پنهان روی فرش خود را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به رنگ آسیب نمی رساند. شما همچنین می توانید از تولیدکنندگان فرش برایانتخاب مایع تمیز کننده مشورت بگیرید.
آنچه شما برای تمیز کردن لکه قهوه نیاز دارید:
تجهیزات لازم
مواد لازم
با استفاده از یک پارچه سفید تمیز تا جایی که ممکن است قهوه را پاک کنید. بخش های تمیز جدید پارچه را روی لکه فشار دهید تا قهوه ای دیگر به پارچه منتقل نشود. همیشه از قسمت بیرونی لکه تا وسط کار کنید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.
هشدار: فرش را مالش ندهید زیرا می تواند به الیاف آسیب برساند و روی لکه اثر کند. درعوض، از فشار دادن دستمال روی لکه، بدون هیچ حرکت رفت و برگشتی استفاده کنید.
مقدار کمی آب سرد روی لکه قهوه بریزید تا رقیق شود. تمام مایع را با استفاده از یک پارچه سفید تمیز جدید پاک کنید. بسته به میزان قهوه روی فرش، ممکن است لازم باشد این فرآیند را حداقل دو بار تکرار کنید. این کار را تا جایی انجام دهید که قهوه ای برای منتقل شدن به دستمال باقی نماند.
نکته: فرش را بیش از حد از آب اشباع نکنید. شما سعی می کنید قهوه را رقیق کنید اما همچنان می توانید رطوبت را با یک پارچه جذب کنید.
یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با 2 فنجان آب گرم در یک ظرف یا کاسه کوچک مخلوط کنید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید. سپس یک پارچه سفید تمیز را به مخلوط آغشته کنید و آن را روی لکه قهوه بکشید و از لبه ها به سمت مرکز فرش حرکت کنید. در صورت نیاز به خیس کردن پارچه با لکهبر ادامه دهید و دوباره مراقب باشید که فرش بیش از حد اشباع نشود. تا زمانی که لکه را به طور کامل از بین ببرید کار را ادامه دهید.
با استفاده از یک پارچه تمیز ، مقداری آب سرد را به سطح لکه بمالید تا لکه را از روی فرش بشویید. سپس با استفاده از یک پارچه خشک، محل را پاک کنید تا الیاف فرش تا حد امکان خشک شود.
بگذارید فرش به طور کامل در هوا آزاد خشک شود و سپس جاروبرقی را بکشید تا الیاف فرش خم شده بلند شود.
اگر نمیدانید چگونه لکههای قهوه را بدون سرکه از فرش پاک کنید، میتوانید از وسایل خانگی دیگری نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، بسیاری از مردم از آب گازدار برای لکه های قهوه روی فرش استفاده می کنند. این روش کاملاً شبیه فرآیند سرکه و مایع ظرفشویی است.
تا جایی که ممکن است مایع قهوه را با یک پارچه سفید تمیز پاک کنید.
یک فنجان آب گازدار و 1/2 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی را مخلوط کنید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید.
یک پارچه تمیز را به مخلوط آغشته کنید و پاک کننده آب گازدار را روی فرش یا اثاث یا لوازم لکه دار شده بکشید. اجازه دهید حداقل 10 دقیقه بماند.
نکته: ابتدا پاک کننده را در یک منطقه نامحسوس آزمایش کنید، زیرا ممکن است روی رنگ برخی از فرش ها تأثیر بگذارد. در صورت نیاز تکرار کنید تا لکه از بین برود.
محل را با یک پارچه تمیز آغشته به آب معمولی بشویید. با یک پارچه تمیز خشک کنید. خوب آبکشی کنید چون باقیمانده روی فرش خاک را جذب می کند.
اجازه دهید فرش کاملاً در هوا خشک شود و سپس با جاروبرقی جاروبرقی بکشید تا الیاف فرش بلند شود.
جوش شیرین روی از بین بردن لکه های قهوه از فرش موثر است، بنابراین دانستن اینکه چگونه این روش را انجام دهید، برای مواقعی که سرکه در اطراف ندارید یا تصمیم بگیرید که می خواهید این فرآیند را به جای آن امتحان کنید، مفید است.
تا جایی که ممکن است لکه را با یک پارچه خشک تمیز پاک کنید.
سه پیمانه آب را با 1 پیمانه جوش شیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. مخلوط را با قاشق خوب هم بزنید. خمیر را با یک پارچه سفید تمیز روی فرش بکشید. اجازه دهید حدود 20 دقیقه بماند. سپس خمیر خشک شده را جاروبرقی بکشید.
لکه را بررسی کنید و در صورت باقی ماندن لکه مراحل را تکرار کنید.
مطلب مرتبط: نحوه تمیز کردن فرش با جوش شیرین
لکه های قدیمی قهوه نباید دائمی باشند. در اینجا نحوه پاک کردن لکه های قدیمی و خشک قهوه از روی فرش با استفاده از سرکه و جوش شیرین آورده شده است.
نکات اضافی برای پاک کردن لکه های قهوه
لکه های قهوه روی فرش های پشمی و فرش های ترکیبی پشمی اغلب به مراقبت های متفاوتی نیاز دارند. در اینجا نحوه از بین بردن قهوه از فرش پشمی آورده شده است:
مطلب مرتبط: پاک کردن لکه خون از فرش
اکثر مردم حداقل یک اتاق یا فضای کوچک در خانه خود دارند که آرزو می کنند بزرگتر باشد. حتی زمانی که نمیتوانید فضا خود را از نظر فیزیکی بزرگ کنید، راههایی درستی برای دستیابی به احساس فضای بزرگتر از طریق استفاده از عناصر دکور وجود داردکه فرش یکی از آن عناصر است. فرقی نمیکند که یک موکت داشته باشید یا یک فرش روی نوع دیگری از کفپوش گذاشته شده باشید، انتخاب فرش مناسب میتواند به فضای شما کمک کند بزرگتر به نظر برسد. در اینجا چند نکته برای تحقق آن وجود دارد.
گاهی اوقات، ایجاد فضای رویایی شما می تواند با چند چالش همراه باشد. به عنوان مثال، اندازه اتاق شما اغلب می تواند تعیین کند که مبل موجود در لیست علاقه مندی شما خوب است یا خیر. طراحی اتاق های کوچک به دلیل کمبود فضا بسیار دشوار است، اما با چند ترفند ساده می توانید به راحتی چشم را فریب دهید و اتاق کوچکی را بزرگتر از آنچه هست نشان دهید. نکات طراحی خانه ما را در مورد نحوه انتخاب فرش برای فضاهای کوچک خانه بررسی کنید.
به عنوان یک قاعده، پالت سبکتر و نور طبیعی فراوان بهترین راهها برای ایجاد توهم فضای بزرگتر و وسیعتر هستند، اما اضافه کردن مبلمان، فرش و دکور مناسب نیز همینطور است.
در حالی که فرشها ممکن است هدفی مفید داشته باشند، اما آنها همچنین یک عنصر طراحی کلیدی هستند که میتوانند موضوع یا زیبایی را که میخواهید در فضای خود به دست آورید، ایجاد یا از بین ببرند. یکی از اشتباهات رایج در انتخاب فرش برای اتاقهای نشیمن و اتاقخوابهای کوچک، انتخاب فرشی است که خیلی کوچک است که بهنظر میرسد بهطور تصادفی در اتاق شناور است. «شما میخواهید که تمام مبلمان اتاق حداقل بتوانند به نحوی آن را لمس کنند. ما توضیح می دهیم که ما دوست داریم فرش را به عنوان یک قایق نجات در نظر بگیرم و همه مبلمان حداقل به یک بازو روی قایق نیاز دارند.
توصیه می شود: «تا حد امکان از رنگهای روشن و سرد استفاده کنید، زیرا این رنگها باعث میشوند که فضا بزرگتر از آنچه هست به نظر برسد.»
نصب موکت در یک اتاق می تواند با ایجاد تداوم به بزرگتر کردن فضا کمک کند. تغییر سطوح کف باعث توقف و شروع بصری برای چشم می شود. در مقابل، داشتن فرشی که از دیواری به دیوار دیگر کشیده شده باشد به این معنی است که هیچ چیز مانع چشم نمیشود و در نتیجه این تصور ایجاد میشود که فضا بزرگتر از آنچه هست است.
کلید استفاده از فرش برای کمک به بزرگتر نشان دادن اتاق شما، استفاده از اندازه صحیح فرش است. یکی از اشتباهات رایج تزئینی که مردم مرتکب می شوند این است که یک فرش برای بخشی از خانه انتخاب می کنند که خیلی کوچک است، و اتاق را متلاطم و نامرتب نشان می دهد در نتیجه آن را کوچکتر نشان می دهد. اندازه دقیق فرشی که برای اتاق شما مناسب است به عوامل مختلفی از جمله محل قرارگیری مبلمان بستگی دارد. همیشه به یاد داشته باشید که تمام مبلمان یک اتاق باید روی فرش قرار گیرند. اگر دستیابی به این امر ممکن نیست، حداقل پایه های جلویی مبلمان روی فرش قرار گیرد.
اندازه یک قالیچه می تواند به طور چشمگیری جلوه کلی اتاق را تغییر دهد. فرشی که برای فضای شما خیلی کوچک است می تواند باعث شود اتاق احساس ناخوشایندی بدهد. و فرشی که برای اتاق خیلی بزرگ است، به طور متناقضی می تواند اتاق را کوچکتر کند. فرش با اندازه مناسب، گرما و تعادل را به اتاق میآورد و رنگ پایانی عالی را ایجاد میکند.
بیشتر مردم با این مفهوم آشنا هستند که رنگهای روشن به بزرگتر کردن اتاق نسبت به رنگهای تیره کمک میکنند. با این حال، این بدان معنا نیست که باید فرش سفید یا مایل به سفید را در سراسر خانه خود پهن کنید. استفاده از رنگهای روشنتر از رنگ مورد علاقهتان در کل فضا به گسترش بصری فضا کمک میکند. همچنین، رنگهای روشنتر نور خورشید (یا نور مصنوعی) بیشتری را نسبت به رنگهای تیرهتر منعکس میکنند، بنابراین افزایش نور در فضا به تصور فضای بازتری کمک میکند.
اگر می خواهید روی فرش یا قالیچه خود طرحی داشته باشید، مطمئن شوید که اندازه طرح متناسب با اندازه اتاق است. قاعده کلی الگوهای بزرگتر برای اتاقهای بزرگتر است. اما این قانون در سنگ نوشته نشده است و بیشتر به میزان فضای قابل رویت کف بستگی دارد. به عنوان مثال، یک اتاق کوچک که مبلمان زیادی ندارد میتواند الگوی بزرگتری داشته باشد، در حالی که یک فضای بزرگ که مملو از مبلمان است ممکن است به الگوی کوچکتری نیاز داشته باشد. پوشش کف خانه جزء مهمی از دکوراسیون اتاق شما است و می تواند تاثیر زیادی بر حس کلی اتاق داشته باشد. انتخاب فرش مناسب میتواند به بزرگتر شدن منطقه کمک کند.
اگر تمام این نکات را رعایت کرده اید اما همچنان به دنبال راه حل های اتاق خواب کوچک یا راه حل هایی برای اتاق های کوچک دیگر هستید، به فکر ذخیره اقلام فصلی در یک انبار باشید. میتوانید ایدههایی را امتحان کنید تا یک اتاق کوچک بزرگتر به نظر برسد، اما گاهی اوقات ما لوازم یا مبلمان بیشتری نسبت به خانههایمان داریم. اندازه، امنیت و دسترسی مناسب را برای اقلام خود بیابید.
برای مثال آخر، به نحوه استفاده این اتاق نشیمن از فرش خاکستری نگاه کنید.
آیا متوجه بخش هایی از فرش خود شده اید که روشن تر یا تیره تر از بقیه به نظر می رسند؟ در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که لکه دار شده یا محو شده است، اما چیزی که به احتمال زیاد می بینید، خم شدن پرز ها است. پدیده ای که زمانی رخ می دهد که بخش های خاصی از پرز در برابر "دانه" طبیعی فرش قرار می گیرد. این پدیده به سایه دار شدن فرش شناخته می شود. در این مطلب، ما به انواع مختلف خم شدن پرز فرش و کارهایی که می توانید برای به حداقل رساندن اثرات آنها انجام دهید، خواهیم پرداخت.
سایه دار شدن فرش اثر کلی روشنکننده یا تاریککننده است که وقتی الیاف فرش در نواحی خاصی در جهت مخالف بقیه توده قرار میگیرند، دیده میشود. سایه دار شدن در فرشهای پرز بریده یک اتفاق عادی در نظر گرفته میشود و پس از جاروبرقی، تمیز کردن فرش یا تردد پا بیشتر قابل توجه است. ادغام (معروف به واترمارکینگ) نوعی سایه فرش است که در نواحی تصادفی و اغلب گرد رخ می دهد و جلوه ای ایجاد می کند که در آن فرش خیس به نظر می رسد. علیرغم تحقیقات گسترده از سوی تولیدکنندگان فرش، علت دقیق جمع شدن فرش به طور کامل شناخته نشده است. چیزی که به خصوص گیج کننده است این است که حتی پس از تعویض فرش، اغلب در همان قسمت های فرش جدید جمع شدن اتفاق می افتد.
معکوس کردن پرز (با نام مستعار ساید کبریت) نوعی سایه دار شدن است که زمانی اتفاق می افتد که دو تکه فرش بدون توجه به جهت طبیعی پرز کنار یکدیگر قرار بگیرند. در نتیجه، پرز روی هر یک از بخشهای متصل ممکن است در جهتهای متفاوتی برود و در نتیجه یک اثر سایه ای شکل در مقیاس بزرگ ایجاد میشود که بیشتر در درزها نمایان است.
له شدن فرش زمانی اتفاق می افتد که یک فرش برای مدت طولانی پیچیده شود (همانطور که در مورد اکثر فرش ها در حین حمل و نگهداری رخ می دهد). وزن رول فرش باعث می شود قسمتی از پرز مسطح شود ("له شده") که بعداً به صورت نواری آشکار در عرض فرش ظاهر می شود.
صاحبان خانه گاهی اوقات تصور می کنند خم شدن پرز نتیجه نقص سازنده یا خدمات ناکارآمد قالیشویی است. واقعیت این است که سایه ایجاد شده روی فرش، پدیده طبیعی همراه با فرش تلقی می شود نه عیب. فقط برگشت پرز و له شدن فرش دلایل مشخصی دارند و هیچ ربطی به تولید یا تمیز کردن فرش ندارند.
اکنون که انواع مختلف انحراف پرز فرش را می شناسید، احتمالاً می خواهید بدانید که برای جلوگیری یا رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد:
سبک فرشی را انتخاب کنید که کمتر مستعد خم شدن پرز باشد. سایه و شرایط مشابه بیشتر در فرش های با پرزهای متراکم رخ میدهد. برای به حداقل رساندن سایه، یک سبک فرش مانند حلقه متقارن یا فریز را انتخاب کنید. رنگ روشن تری انتخاب کنید. سایه و جمع شدگی روی فرشهای با رنگ روشن کمتر قابل توجه است. یکی دیگر از گزینه های خوب، یک فرش دو رنگ است که الیاف روشن تر و تیره تر را برای کاهش تنوع سایه ترکیب می کند.
له شدگی فرش را درمان کنید. در حالی که له شدن فرش اغلب با گذشت زمان خود به خود درست می شود، راه حل سریع تر اصلاح آن با استفاده از بخار یا آب گرم است. در موارد حاد، ممکن است چند روش لازم باشد تا الیاف خرد شده فرش به طور کامل زنده شوند.
از یک متخصص کمک بگیرید. از آنجایی که معکوس شدن پرز معمولاً به دلیل قرارگیری اشتباه ایجاد می شود، چیدن صحیح فرش با توجه به پرزها و دقت بالا می تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.
رهایش کنید. خارج از موارد ناشی از خطای نصب، اکثر اشکال سایه دار شدن فرش طبیعی در نظر گرفته می شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است ساده ترین راه حل این باشد که شما به سادگی با این ویژگی فرش خود کنار بیایید.